Breakit - Simpliday får draghjälp av Apple – nu växer appen i raketfart
Grundarna av Simpliday Sebastian Mutsson och Johan Gunnars. Foto: Press

Simpliday får draghjälp av Apple – nu växer appen i raketfart

Viviana Canoilas
Viviana Canoilas
19 sep 2016, kl 13:14

Pushen från Apple har gjort att den svenska kalenderappen Simpliday får uppemot 2.000 nya användare – varje dag.

Viviana Canoilas
Viviana Canoilas
19 sep 2016, kl 13:14

I våras rapporterade vi om att Malmöbolaget Simpliday tagit in externt kapital på 7,1 miljoner kronor , varav 1,8 miljoner var ett lån från Almi Skåne. Förutom de befintliga investerare Pia Althin och Ulf Ljunggren deltog också riskkapitalbolaget Wellstreet i finansieringsrundan. 

Simpliday, som grundades av Johan Gunnars och Sebastian Mutsson, har utvecklat en kalenderapp med samma namn som bolaget. Med appen kan du samla alla personliga och professionella åtaganden i en tjänst och på så vis skapa en klar blick över sitt vardagspussel. 

Sedan rundan i våras har bolaget lanserat hårt i USA och fått Apple att lyfta Simpliday i Appstore. Det har lett till att antalet användare har ökat kraftigt.

"Vi tar in 1.500 till 2.000 nya användare om dagen och växer med 150 procent per månad. Mycket tack vare för att Apple pushar oss i Appstore och för att vi får sådana fina recensioner, nästan alltid fyra eller fem stjärnor", säger Johan Gunnars. 

Hur många användare kalenderappen har i dag är inget Johan Gunnars vill gå ut med, mer än att det rör sig om fler än 100.000.

Appen finns i 23 olika länder bland annat i Skandinavien, Storbritanninen, Irland, Australien och Nya Zeeland. Men huvudfokus är fortfarande att få en så stark marknad som möjligt i USA.

"USA är en trendsättare och är den största marknaden när det gäller produktivitetsappar. USA också den marknaden som är mest villig att betala för appar", säger Johan Gunnars. 

Andra länder som intresserar Simpliday är Tyskland och Japan.

"Men där tänker vi lite längre fram", säger Johan Gunnars.  

I samband med lanseringen i USA i somras har Simpliday också testat olika intäktsmodeller som månadsavgiften och engångsavgiften. 

"Vi har också en modell för den som vill betala för olika tilläggsfunktioner. Men som det ser ut nu så kommer vi nog att ta bort månadsavgiften och satsa på engångsavgift", säger Johan Gunnars. 

Vad är nästa steg? 

"Det är att se hur vi kan använda all data som vi samlar in från våra användare via appen. Ambitionen är att hitta olika sätt som kan underlätta vardagen", säger Johan Gunnars. 

Utveckla

"Låt säga att du har bokat lunch en viss tid och plats. Då vill vi kunna använda den data för att kunna erbjuda dig ett lunchställe eller se till att du får mat levererad till kontoret", säger Johan Gunnars och fortsätter: 

"Framtidens kalender kommer inte längre vara en kalender utan mer som en assistent-kalender. Och det är dit vi rör oss."

Totalt har Simpliday tagit in 15 miljoner kronor i riskkapital sedan starten 2014. 

Läs mer om:
Läs fler artiklar
Läs nästa artikel