Sök

Boom för Desenio - som plockat in e-handelns affischnamn

Desenio

Desenios vd Fredrik Palm Foto: Sofie Hellgren

Viviana Canoilas

Viviana Canoilas

Reporter

I fjol fullkomligen exploderade det för e-handelsbolaget Desenio, som sexfaldigade sin försäljning. Nu har bolaget plockat in Lekmers tidigare vd Fredrik Palm - som satsar på fortsatt expansion.

E-handelsbolaget Desenio, med Let's Deal-grundaren Alexander Hars som styrelseordförande, säljer affischer och ramar på nätet.

Under fjolåret tog bolaget klivet in på en rad nya marknader, bland annat Finland, Danmark och Norge.

En expansion som resulterat i ett ordentligt klirr i kassan.

Bolaget, som i fjol hade ett förlängt räkenskapsår på 16 månader, omsatte under sitt senaste räkenskapsår 31,5 miljoner kronor med ett positivt resultat efter finansiella poster på 9,2 miljoner kronor.

Siffrorna kan jämföras med det föregående räkenskapsår, som var på 12 månader, då omsättningen låg på 4,6 miljoner kronor med ett tillhörande nollresultat. 

"Vi försöker göra rätt saker som folk gillar, och det känns som att vi har lyckats med det. Vi ser till att ha motiv i butik som folk efterfrågar till rätt pris och försöker ha snabba leveranser", säger Fredrik Palm, vd på Desenio. 

“Vi kommer att fortsätta att växa på befintliga och nya marknader. I år har vi startat i Storbritannien, Holland och Tyskland. Framöver blir det fler nya marknader, det är för tidigt att säga vilka de är."

Fredrik Palm klev i somras in som vd i bolaget. Han var tidigare vd på Qliro-gruppens sajt Lekmer, som är Nordens största butik för leksaker på nätet. 

"Det var en tillfällighet att jag klev in i Desenio. Jag träffade på bolaget och började prata lite. Jag tycker att det är ett spännande bolag där man har en nischad produkt som man kan expandera med globalt under lönsamhet. Det tycker jag är en väldigt bra modell", säger Fredrik Palm.

Även i år planerar bolaget att slå förra årets tillväxtsiffror, enligt Fredrik Palm.

Läs mer