Sök

Deras Hemnet-kopia Beytona fixar husaffären i Libanon och Irak

Avito

Beytonas grundare Omran Ismail, även vd, och Michael Mati. Foto: Press

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

“Erbil spås bli nästa Dubai”.

Avito gjorde succé i Ryssland. Kinnevik har via Saltside satsat på Efritin i Nigeria. Det finns flera exempel på bolag med svenska grundare som dubbats till Blocket- och Hemnet-kopior.

Ska Beytona, som betyder vårt hus på arabiska, bli nästa att lyckas?

Det hoppas grundarna Omran Ismail och Michael Mati som vill slå sig in med en liknande listtjänst i Irak och Libanon. De har under sommaren beta-testat sin plattform och har nu öppnat upp den för allmänheten.

“Tanken är att det ska vara som en blandning mellan Hemnet och Blocket, men enbart riktat mot fastighetsbranschen på både den privata och den kommersiella sidan. Hittills har vi fått bra respons från både mäklare och byggherrar”, säger Omran Ismail.

Han är även marknadsföringschef för Superettan-laget AFC United i Solna samt har grundat Svensk detaljhandel, en medlemsorganisation för restauranger och kiosker. Michael Mati jobbar som försäljningschef på Mäklarringen.

Idén till Beytona kom när Omran Ismail pratade med en släkting i Kanada som kollade på fastigheter i Libanon. Eftersom det inte fanns någon sajt som samlade objekten som var till salu fick släktingen istället be sin syster som var på plats att åka runt och kolla efter till salu-skyltar i ett visst område.

“Sedan insåg vi att samma problem finns i Irak, där Michael har bra kontakter med mäklare. Och eftersom jag har kontakter i Libanon så satte vi oss och började ringa runt”, säger Omran Ismail.

Enligt honom spås Erbil i norra Irak bli nästa Dubai.

“Det är otroligt mycket pengar som investeras i fastigheter där”, säger han.

Tjänsten riktar sig både mot de inhemska marknaderna och mot en internationell publik.

“Marknaden är egentligen enorm, personer som kanske flytt för flera decennier sedan till olika länder runt om i världen sitter nu på tillgångar och kanske letar fastigheter i sina gamla hemländer".

"Men idag finns det inget enkelt sätt att göra det på. Via Beytona kan de leta online, även om de kanske måste skicka någon när det väl blir en affär”, säger Omran Ismail.

Än så länge har de finansierat satsningen, som de drog igång i april, med egna pengar.

“Nu handlar det om att ändra ett beteende, den här marknaden är några år efter oss på det här området och sådant tar alltid lite tid".

"I början ska det vara kostnadsfritt att lägga upp annonser, men framöver när det skett en beteendeförändring tänker vi ta betalt per annons”.

Läs mer