Sök

Zlatan investerar i tech – hur ska vi egentligen tolka det?

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Zlatan Ibrahimovic är en affärsman. Men att han kliver in i ett högriskbolag är trots allt förvånande, skriver Breakits Jon Mauno Pettersson.

Nyheten om att den svenska världsstjärnan Zlatan Ibrahimovic klivit in som storägare i spelstudion Isbit Games är en klassisk nyhetsbomb. En bomb som väcker en rad följdfrågor: Varför investerar han i ett förhållandevis litet spelbolag? Hur mycket investerar han? Kommer han att investera mer?

Frågor som vd:n för Isbits storägare besvarade med: ”Det får du fråga honom om”.

Visst. Skickar du hans nummer?

Att Zlatan Ibrahimovic är en affärsmän råder det ingen tvekan om. De senaste åren har den svenske fotbollsstjärnan genomfört en rad ekonomiskt trevliga samarbeten och affärer. Han satte sitt ansikte på Volvos nya bil, han har köpt fastigheter för mångmiljonbelopp, han har promotat drycken Vitamin Well, han har släppt en parfym och han startade nyligen klädmärket A-Z.

I somras stod det dessutom klart att Ibrahimovic startat ett investmentbolag tillsammans med en rad fotbollsstjärnor. Bolaget, som ska ”köpa, sälja och hantera investeringar” heter Cirooo S.R.L och Zlatan Ibrahimovic är, enligt sajten Calcio e Finanza, storägare med 58 procent av bolaget.

Att han vill göra affärer är således ingen bomb. Men att han investerar i en spelstartup, vilket innefattar väldigt hög risk, är oväntat. 

Den röda tråden i Zlatans Ibrahimovic affärsfilosofi har nämligen hittills varit att ta relativt låg ekonomisk risk. Han har förvisso satsat stora pengar på fastigheter i USA och Sverige, men i övrigt är det framför allt sitt personliga varumärke han klivet in med i bolagen, snarare än kronor och ören. I fallen Volvo och Vitamin Well har det handlat om mer eller mindre klassiska sponsorsamarbeten, och det nya klädmärket A-Z, som han äger tillsammans med klädjätten Varner, innebär sannolikt ingen större ekonomisk investering för Ibrahimovic själv.

Förmodligen står Varner för produktion och distribution, medan Ibrahimovic sätter det nya klädmärket på världskartan.

Inte ens ”Zlatan-appen” Mikz, som blev en rejäl ekonomisk flopp för ägarna, innebar någon ekonomisk risk för Zlatan Ibrahimovic. Han tjänade istället pengar på att släppa alla sina nyheter via appen.

Men nu har han alltså klivit in i ett högriskprojekt.

Frågan är: Gör han det med sina pengar eller sitt varumärke?

Som det ser ut just nu är det storägaren Intellecta som säljer lejonparten av de 12,5 procent som Zlatan Ibrahimovic just förvärvat. Det innebär att Intellecta fortsatt är storägare i bolaget, men att man får in en av världens största idrottsstjärnor på ägarsidan.

Hur, och hur mycket, Zlatan Ibrahimovic (som uppges älska tv-spel) har betalat för dessa aktier har ingen velat kommentera. Men att få in honom som marknadsföringskanal inför kommande spelspelsläpp kan vara värt en hel del för bolaget och Intellecta. Potentiellt så mycket som 12,5 procent av ett ungt spelbolag. 

Kanske blev Zlatan Ibrahimovic just storägare och techinvesterare i en spelstartup – utan att ha investerat en enda krona.

Så förvandlar man högrisk till lågrisk. 

Läs mer