Krisande Ericsson borde försöka riva nätets alla "walled gardens"

Breakit - Krisande Ericsson borde försöka riva nätets alla "walled gardens"
Viggo Cavling. Foto: Jonas de Lange.
Viggo Cavling
Viggo Cavling
Krönikör

Telekomjätten kan bli lösningen på techvärldens alla isolerade system. Bolaget borde se det som sin uppgift att lösa problemet, skriver Breakits krönikör Viggo Cavling.

Viggo Cavling
Viggo Cavling
Krönikör

Förra veckan ledde jag ett seminarium om Programmatic på Scandic Anglais i Stockholm. Ämnet var alltså automatiserad annnonsförsäljning på nätet. I dag i Sverige utgör detta fenomen ungefär 20 procent av den svenska reklamkakan på 30 miljarder kronor. I Holland är andelen 70-80 procent och alla i barrummet ovanför Jamie Olivers krog vid Stureplan trodde att snart är vi i Sverige ikapp.

Vi snackar alltså om en massiv förflyttning av pengar och för landets publicister innebär detta att de kanske kommer att tjäna mer pengar när de kan sälja sin perfekta kontakter till ett högre pris. Å andra sidan får köparen av reklam all makt när det gäller att gasa och bromsa eftersom köpen av media sker i realtid. I det gamla systemet bokades detta långt i förväg enligt en fastställd marknadsplan.

Stora varumärken behöver alltså inte träffa en mediesäljare för att boka sin kampanj utan gör detta själv via ett gäng olika plattformar i sin egen dator. Digitaliseringen går snabbt och kommer att leda till att behovet av “vanliga” mediesäljare på våra mediehus blir färre.

De stora spelarna på denna nya digitala arena är förstås Google och Facebook som redan idag har en stor del av den svenska mediekakan. När Mark Zuckerberg avfärdar kritik mot hans företag med motiveringen att han inte är ett mediebolag utan ett techbolag är det förstås en ren lögn. Utan media vore Facebook ingenting.

Schibsteds plattformsbygge som presenterades i förra veckan är ett försök att bryta dominansen från Kalifornien. Bonnier är på g med en liknade plattform kallad Woo.ad. Dessa plattformar kallas ofta av sina kritiker för "walled gardens" eftersom målet är att stänga inne besökaren i ett – publicistens – system. Om det redan i dag är svårt att “lämna” Facebook för att titta på Aftonbladets hemsida så kommer det i framtiden att bli ännu svårare.

I grunden är detta Steve Jobs påfund, han ville att användarna av Apples system inte skulle få kontakt med externa tech-aktörer. Från början var Jobs motståndare till App Store eftersom han där inte kunde kontrollera användarupplevelsen. Det blev en kompromiss, att Apple måste godkänna din app innan den får säljas i Steve Jobs butik. Det är ungefär lika absurt som om posten skulle vara tvungen att godkänna innehållet i ditt paket innan de distribuerar din försändelse. Att Jobs därefter ska ha en tredjedel av värdet på din försändelse för att dela ut är ännu tokigare.

Jag kan förstå att Bonnier och Schibsted försöker bygga sin egna walled gardens som konkurrerar med Google och Facebook, vad ska de annars göra? Men jag längtar efter ett äkta techbolag som ser som sin viktigaste uppgift att låta användaren så sömlöst som möjligt segla över de digitala trädgårdarna. Detta – att befria nätet från murar– är ett startup-projekt som heter duga, men det skulle lika gärna kunna bli en uppgift för krisande Ericsson.

2020 när 5G ska lanseras i samband med OS i Tokyo är en lämplig startpunkt även för detta projekt. Ett gränslöst internet utan murar borde vara målet för alla människor. Att låsa in människor i system är på kort sikt en lysande affärsidé, men förr eller senare dyker alltid humlan upp som mot alla odds flyger och krossar elefanterna.

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel