Sök

Kan tidningarnas räddningsplan bli ett dråpslag för e-handeln?

Postnord

Tidningarnas intresse kan ställas mot e-handelns affärsmöjligheter. Foto: NTB Scanpix samt Fredrik Sandberg/TT.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Tidningsföretagen drömmer om spara miljoner på samdistribution med post och paket. Nu varnar Postnord för att planerna kan få mycket negativa konsekvenser för e-handeln.

Den här artikeln handlar om statliga utredningar och samdistribution. Det är lätt att sluta läsa redan där. Gör inte det, i alla fall inte om du tjänar ihop till brödfödan inom e-handel.

Såhär är läget.

Det är mysigt att få fysiska brev. Men allt färre skickar dem. Det – och trenden att allt fler stora aktörer digitaliserar sin kundkontakt – har lett till att brevvolymerna i Sverige minskar. Det är en förklaring till att statliga Postnord går back

Det är är också mysigt att hämta sin morgontidning i brevlådan. Men det är hiskeligt dyrt att köra ut dem. 

Det – och trenden att allt fler medborgare kollar mobilen när de vill läsa nyheter – har lett till att de stora dagstidningarna med ljus och lykta söker efter sätt att göra det billigare.

Någonstans kläcktes en smart idé, som spåddes kunna lösa problemet för papperstidningarna och samtidigt skulle vara bra för miljön. Varför inte låta brevbärarna, som ju ändå går sin runda varje dag, ta med sig papperstidningarna? Begreppet ”samdistribution” föddes.

Det har nu testats på riktigt i Skellefteå av Postnord, där 4.600 hushåll fick post samtidigt som morgontidningen.

”Jag ser inget naturligare än att samordna post och tidningsutdelning. Det kanske innebär att Postens samhällsuppdrag måste omdefinieras”, sade Norrans vd, Anders Westermark till den egna tidningen efter att testets resultat offentliggjordes under onsdagen. 

Men nu varnar Postnord, som analyserat datan från testet, för en hittills ouppmärksammad baksida – som kan slå mot e-handlarna.

15 procent färre paket kunde delas ut direkt till mottagarna, vilket ”ur e-handelssynpunkt är mycket negativt”. Dessutom försenas utdelningen av paket med en dag.

”Varubrev delas i dag ut med brevbäring över natt, det vill säga nästa dag. Med samdistribution får man varan en dag senare”, säger Per Ljungberg, kommunikationschef på Postnord till Breakit.

Det går på tvärs med den stora trenden inom e-handeln, att folk vill beställa med mobilen från soffan och få sin vara så fort som möjligt. 

”Vi går mot en utveckling där både konsumenterna och e-handlarna vill att varorna ska levereras snabbare”, säger Per Ljungberg. 

Att 15 procent färre paket kunde delas ut beror på att paket som är för stora för brevlådan i nuäget ges till mottagaren om hen är ”vaken och anträffbar”. Eftersom tidningarna ska ut före klockan 6 på morgonen ligger de flesta och sover, Det innebär att varan istället får aviseras och hämtas ut via postombud. 

Postnord råder nu politikerna att slopa tankarna om samdistribution.

Så hur sannolikt är det att tidningarnas dröm blir sann?

Kulturminister Alice Bah Kuhnke, till en början hårt ansatt för sin brist på svar kring den krisande mediebranschen, väntar på den stora medieutredningens slutbetänkande som kommer i slutet av oktober. Hon hoppas på djälva förslag som kan lösa den strukturella krisen för pappersdrakarna.

I delbetänkandet från i våras konstaterar medieutredaren Anette Novak följande om samdistribution av post och tidningar.

”Det skulle vara särskilt intressant på landsbygden där det handlar om långa biltransporter och där det skulle vara möjligt att göra stora miljövinster. De samlade distributionskostnaderna skulle också kunna minskas betydligt”.

Medieutredningen väntade då in slutsatserna från en annan utredning beställd av regeringen: Postlagsutredningen.

Den tretusen, förlåt, drygt trehundra sidor tjocka luntan landade för en vecka sedan på statsrådet Peter Erikssons bord.

”Utredningen konstaterar därmed liksom Post- och telestyrelsen att frågan om samdistribution har aktualiserats alltmer på senare tid”, skriver utredaren. 

Branschorganisationen Tidningsutgivarna jublade. 

De ”välkomnar och tillstyrker” Postlagsutredningens förslag om ”att nu äntligen möjliggöra en samordning av distributionen av post, tidningar och andra produkter genom att ta bort kravet på övernattsbefordran och i stället föreslå ett krav på tvådagarsbefordran av brev, som en bastjänst i den samhällsomfattande posttjänsten”.

Nu är det upp till politikerna att väga de tunga ekonomiska intressen som ställs mot varandra. I ena ringhörnan står Postnord och e-handeln. I den andra står tidningarna. 

”Posten gör åter igen tummen ner för samdistribution av post och tidningar. Det kan alltså bli dags för politikerna att peka med hela handen”, skriver branschtidningen Medievärldens Mikael Marklund i en analys av ödesfrågan.

Enligt Postnords undersökning e-barometern omsatte e-handeln i Sverige 39,4 miljarder kronor under årets första sex måndader.

Läs mer