Spotify duckar för journalister – gör reporterjobbet själva istället

Breakit - Spotify duckar för journalister – gör reporterjobbet själva istället
Skärmdump från intervjusajten Spotify x Håkan.
Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
Reporter

Journalister är inte Spotifys grej. Eller?

Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
Reporter

Daniel Ek gjorde ett uppmärksammat framträdande på Sthlm tech fest. På scenen frågade Spotify-grundaren ut MMA-fightern Alexander ”The Mauler” Gustavsson”. 

Själv ville Daniel Ek dock inte låta sig intervjuas efter sin egen insats som livereporter utan försvann han på backstage-området där medier inte hade tillträde. 

Vilka svar han hade kunnat ge kring det högintressanta streamingkriget – där exklusiva släpp på Apple music och Tidal eroderar drömmen om att all världens musik kan hittas på ett och samma ställe – hade varit intressant att lyssna till.

Man hade även kunna ställa frågor om medieuppgifterna om att Spotify överväger att strypa nya släpp i gratisversionen.

Spotify som helhet har gjort det till en paradgren att inte svara på frågor. Det påminner om stora techbolag som Apple, men är sällsynt bland andra svenska bolag. 

Samtidigt håvar Spotify nu in ett av de allra hetaste intervjuobjekten på egen hand. 

Håkan Hellström har nyligen släppt sitt nya album ”Du gamla du fria”. Medieintresset är minst sagt stort. GP fick ett exklusiv intervju med stjärnan, den första efter sommarens Ullevi-spelningar.

Hellström är också premiärgäst när Fredrik Skavlan drar igång den nya säsongen av sin talkshow på fredag.

Men frågan är om Spotify hinner före. 

”Vi träffade Håkan Hellström för en unik intervju - snart ute på Spotify”, twittrade Spotify på tisdagen och lade ut en filmad teaser. 

Spotify har till och med dedikerat en hel specialsajt åt intervjun, som ska publiceras i filmad form och som ren text.

Förutom att Spotify ikläder sig rollen som ett fullfjädrat medieföretag kan draget ses i ljuset av det ovan nämnda streamingkriget. 

Det är långt från otänkbart att Håkan Hellström fått propåer från flera streamingtjänster om att släppa sitt album exklusivt hos dem. 

Sådana erbjudanden kommer vanligen med en säck pengar. Nackdelen för artisten, vilket Frank Ocean fick känna av, är att fansen blir frustrerade. Plötsligt blev nedladdning (kommer ni ens ihåg hur man gör det?) hett igen år 2016.

Mot den bakgrunden är det logiskt att Spotify försöker knyta nära relationer med Göteborgs popkung. 

Vad han fick tillbaka? Nätkärlek i form av sajten Spotify x Håkan – och en direktlänk som pushar hans platta på Spotify.

UPPDATERING: Under torsdagseftermiddagen släppte Spotify sin "unika intervju". Den klockar in på 3 minuter och 46 sekunder, alltså lite längre än det klassiska poplåtsformatet 3 minuter och 20 sekunder.

Läs fler artiklar
LÄS MER