Trots löftet - Swish tjänst för e-handel är fortfarande nedsläckt

Breakit - Trots löftet - Swish tjänst för e-handel är fortfarande nedsläckt
Foto: TT
Viviana Canoilas
Viviana Canoilas
Reporter

"Vi lovade inte att vara igång – utan vi hoppades på det".

Viviana Canoilas
Viviana Canoilas
Reporter

På bara ett par år har Swish, som gör det möjligt för privatpersoner att föra över mindre summor med mobilen, fått 4,5 miljoner användare. Bakom tjänsten Swish står företaget Getswish som i sin tur ägs av en grupp banker: Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Nordea, SEB samt Swedbank och Sparbankerna.

När Breakit i juni rapporterade om att bankappen Swish för handeln hade varit avstängd sedan 1 juni och att den skulle öppnas upp igen i slutet av augusti blev reaktionerna starka från många e-handlare:

"Väldigt trist. Det kom väldigt plötsligt. Det var ingen som hade hört av sig till oss innan heller och förvarnat, utan de bara stängde av”, sade till exempel Joel Svensson, vd för Partykungen som har över 10 procent av sin omsättning via Swish, till Breakit då..

Enligt ett pressmeddelande hade Swish redan i slutet av maj drabbats av ett antal driftstörningar.

Anledningen till nedsläckningen var driftstörningar i systemet. Driftstörningar påverkade samtliga betalningar på grund av minneskapiciteten i systemet bands upp på ett felaktigt sätt.

“Kapaciteten som finns i systemet för att hantera vissa former av transaktioner tar slut. Efter ett tag går det trögare och trögare. För vissa användare gick transaktioner igenom medan för andra blev det ett tekniskt fel. Systemet gick så långsamt att det tajmade ut”, sa Per Ekwall, pressansvarig på Getswish då till Breakit.

Han bekräftade också att problemet skulle vara löst  i slutet av augusti.

Men trots löftet ligger Swish fortfarande nere. Något som Computer Sweden är först med att rapportera om.

“Vi har jobbat hela sommaren med problemet och nu håller vi på att testar systemet”, säger Per Ekvall och tillägger:

“Vi lovade inte att Swish skulle vara igång i augusti, utan vi hoppades att vara igång då”.

Tillsammans med Getswish har de jobbat med implementera en långsiktig lösning på problemet för att kunna öppna upp handelstjänsten igen och undvika framtida störningar.

Vilka reaktioner har ni fått från handlarna?

“Vi har inte fått några speciella reaktioner. Utan många förstår att vi vill ha ett säkert system, som vi håller på att jobba med”, säger Per Ekvall.  

Läs fler artiklar
LÄS MER