De vill boosta företags Facebook-sidor - med bild på din macka

Breakit - De vill boosta företags Facebook-sidor - med bild på din macka
Richard Arthursson och Kristina Wroblewski Foto: Press
Viviana Canoilas
Viviana Canoilas
Reporter

Med hjälp av plattformen Addcreators kan privatpersoner tjäna en hacka på sin bild och hjälpa företagen med sociala medier.

Viviana Canoilas
Viviana Canoilas
Reporter

I vår serie “Veckans Break?”, där vi skriver om nya bolag och produkter, är det dags att berätta om ett bolag som ska hjälpa företag att få mer lajks på sociala medier.

Det var i början av året som Kristina Wroblewski och Richard Arthursson fick idén att privatpersoners bilder kan hjälpa olika företag med sitt innehåll på sociala medier. Och lanserade plattformen Addcreator strax innan sommaren.

“Vi har själva jobbat med digital marknadsföring och vet hur mycket tid det tar att hålla kontona på sociala medier uppdaterade. Därför tänkte vi att varför inte starta som en Airbnb inom sociala medier”, säger Kristina Wroblewski.

Tjänsten går ut på att företagen skriver på plattformen vad för sorts inlägg de behöver och till vilken kanal. Till exempel: Arla behöver en härlig frukostbild med en inspirerande text till sitt Facebook-konto. Privatpersonerna som är anslutna till Addcreators tar del av Arlas önskan. Därefter laddar de sedan upp en bild och text, samt vad de vill ha betalt för inlägget de skapar.

“Sedan är det upp till företagen att välja vilka inlägg de vill köpa och använda”, säger Kristina Wroblewski.

De anslutna privatpersonerna kan vara alltifrån 16-åringen till pensionären och kan genom Addcreators tjäna en hacka på sin bild och den tillhörande texten. Priset sätts av personen och ett inlägg kan kosta alltifrån 25 upp till 1.500 kronor. 

Affärsmodellen går ut på att bolaget lägger ett procentuellt påslag på priset som företaget får betala till Addcreators.

Hur ser efterfrågan ut?

"Sedan vi öppnade upp plattformen har vi redan fått Ikano Bank och HD-Sydsvenskan som kunder. Ambitionen är att vi ska ha 50 kunder i år", säger Kristina Wroblewski

För att växa ansöker bolaget om pengar som finns att söka inom inkubatorn Minc i Malmö där Addcreator sitter. Några planer att ta in investerare i bolaget finns det dock inte.

"Om man får lov att vara lite kaxig så tror jag att vi klarar att stå på egna ben och behöver ingen investerare. Vi tror på det här och att vi kan gå in internationellt", säger Kristina Wroblewski.

 

Läs fler artiklar
LÄS MER