Sök

Apple Watch spås bli Apples mest lönsamma produkt hittills

AppleApple Watch

FOTO: TT/AP/Bebeto Matthews/Eric Risberg

Breakit

Breakit

Apple är redan världens mest vinstrika företag. Analytikern Carl Howe har gjort en genomarbetad analys av hur klockan kan skruva upp lönsamheten ännu mer.

Den amerikanska elektronikjätten har redan som sin största styrka att folk är beredda att betala extra för varumärke och design - lite som med kläder.

Med klockan som lanserades i fredags tar Apple inriktningen mot mode ett steg till. Det kommer enligt branschanalytikern Carl Howe, som har gjort en ambitiös beräkning på sin blogg, att leda till en rekordhög bruttomarginal på runt 60 procent. Apple har i genomsnitt en bruttomarginal på 40 procent.

"De viktigaste komponenterna i de dyra modellerna är samma som i den billigare Sport-modellen och överlag är kompenterna inte särskilt dyra. Till skillnad från vad gäller konsumentelektronik ser jag ingen anledning till prispress", skriver Carl Howe.

För att förstärka bilden av att Apple Watch är just en modeprodukt rullade bolaget under den gångna helgen ut klockan i lyxiga accessoarbutiker världen över.

Försäljningen startade i bland annat Paris-butiken Colette, Dover Street Market i London och Isetan i Tokyo.

"Det är ett klassiskt drag i modebranschen. Var och en av de där butikerna är platser där trender börjar och nya märken introduceras för en extremt trendkänslig målgrupp som vill ha det som är nytt och hett för säsongen", säger Howard Feller, partner på den modeinriktade investmentbanken MMG, till nyhetsbyrån Bloomberg.

Läs mer