Breakit - Jay-Z i hård twitter-attack mot Spotify - läs den ord för ord
FOTO: Chris Pizzello/AP/TT

Jay-Z i hård twitter-attack mot Spotify - läs den ord för ord

Stefan Lundell
Stefan Lundell
26 apr 2015, kl 21:55

Räkna inte ut Jay-Z och hans musiktjänst Tidal. På söndagskvällen anlade han moteld mot sina kritiker.

Stefan Lundell
Stefan Lundell
26 apr 2015, kl 21:55

19.02 på söndagskvällen förvarnade Jay-Z om att han skulle lägga ut en ”ström av besinning” via twitter under hashtaggen TidalFacts.

Kort därefter spottade han i snabb följd ur sig 15 tweets där han gick till attack mot alla de som de senaste dagarna hävdat att hans musiktjänst Tidal var på väg att bli ett fiasko.

Bakgrunden är att Tidal rasat i rankingen över de mest nedladdade apparna. Strax efter Tidals lanseringen i slutet av mars seglade musiktjänsten högt upp på listan över USA:s 700 mest nedladdade appar för Iphone och den 31 mars låg Tidal-appen på 23:e plats, enligt statistik från mätföretaget App Annie. Men efter det har Tidal tappat mark rejält och återfinns nu inte längre ens bland de 700 mest nedladdade apparna.

Men i sin egenproducerade twitterstorm framhärdar Jay-Z att ”Tidal is doing just fine” och att tjänsten nu har drygt 770 000 prenumeranter efter att varit igång knappt en månad. Exakt hur många kunder som har tillkommit sedan lanseringen är oklart, men förutsatt att samtliga Aspiro-användares konton, som bolaget hette innan Jay-Z köpte det, gjorts om till Tidal-konton, så bör tjänsten haft drygt en halv miljon användare inför nylanseringen.

Jay-Z pekar också på att både Spotify och Apple haft lång tid att bevisa sig på:

”Itunes Store byggdes inte på en dag. Det tog Spotify 9 år att bli framgångsrika”, twittrar han.

Han pekar inte ut något direkt bolag men det ligger ändå nära till hands att tro att det är Spotify Jay-Z syftar på när han också skriver:

”Det är många stora bolag som spenderar miljoner på smutskastningskampanjer”.

Rapstjärnan passar även på att stoltsera med att bolaget betalar ut 75 procent av sina intäkter i royalty - en siffra som kan jämföras med Spotifys 70 procent. Jay-Z skriver: 

”Tidal betalar ut 75% royalty till ALLA artister, textförfattare och producenter - inte bara grundarna på scenen."

Läs hela Jay-Z:s twitter-storm här.

Läs mer om:
Läs fler artiklar
Läs nästa artikel