Breakit - Nya spelsuccéer kan leda till rekordkvartal för svenska Paradox
Fredrik Wester, vd på Paradox. Foto: Johanna Ekström.

Nya spelsuccéer kan leda till rekordkvartal för svenska Paradox

Jonas de Lange
Jonas de Lange
24 aug 2016, kl 15:42

Mycket talar för att det blir starka siffror när svenska spelbolaget Paradox Interactive imorgon presenterar sin kvartalsrapport, skriver Jonas de Lange.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
24 aug 2016, kl 15:42

Paradox interactive är på den internationella spelscenen känt bland annat för de komplexa strategispelen Europa universalis och Hearts of iron, samt stadsbyggarspelet Cities: skyllines.

Det senare, stadsbyggarspelet, blev onekligen en braksuccé när det släpptes i början av 2015. Bolaget sålde en halv miljon spel på bara en vecka, enligt spelsajten FZ. Detta kombinerat med släppet av ytterligare en succé – Pillars of eternity – resulterade i ett omsättningsrekord på över 200 miljoner kronor under första kvartalet. Bolaget gjorde också sitt bästa rörelseresultat någonsin på 97,6 miljoner kronor.

Nu talar mycket för att det resultatrekordet kommer att krossas imorgon.

I början av maj i år kunde vi rapportera om succén för det nya spelet Stellaris. Då lyckades Paradox kränga över 200.000 exemplar under det första dygnet. Kort därefter kunde bolaget berätta att försäljningen hade passerat 500.000 spel.

Dessutom meddelade bolaget att det nyligen släppta spelet Hearts of Iron 4 samtidigt sålts i över 200.000 exemplar.

Dessa två spel gemensamt kan vara tillräckligt för att bolaget gör ett bättre kvartal än någonsin tidigare.

Men rekordvibbarna handlar inte bara om antalet sålda spel. En viktig anledning till att bolaget kan komma att sätta ett nytt rekord nu är att årets två stora titlar är utvecklade av bolagets interna spelstudio.

När det gäller fjolårets succéer var Paradox bara förläggare, vilket innebär att bolaget tvingades dela pengarna med en extern spelstudio.

Så hur mycket pengar pratar vi om?

Räknar man rakt av på de rapporterade försäljningssiffrorna i juni med priset som satts i den digitala spelbutiken Steam har bolaget sålt spel för hela 264 miljoner kronor under perioden – och det är alltså enbart på de två stora spelen Stellaris och Hearts of iron.

Efter att återförsäljarna har fått sina sedvanliga 30 procent sitter bolaget kvar med en omsättning på 185 miljoner kronor, enligt räkneexemplet.

Nog kan det finnas fler utgifter än återförsäljarnas del av kakan men i år finns det ingen extern utvecklare att dela vinsten med.

Det ser med andra ord ljust ut för resultatraden.

Vad ett eventuellt rekordkvartal kommer att innebära för aktiekursen återstår dock att se. Aktien har redan gått upp med 40 procent sedan noteringen i maj, så kanske är det fler än jag som tror på starka siffror imorgon.

Läs mer om:
Läs fler artiklar
Läs nästa artikel