Kivra håvar in eljättar och gasbolag till sin digitala brevlåda

Breakit - Kivra håvar in eljättar och gasbolag till sin digitala brevlåda
Kivra vill få dig att skippa pappret i brevlådan. Foto: Pressbild.
Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
Reporter

Kivra lockar till sig allt fler storbolag. Nu har den digitala brevlådan alla tre eljättarna ombord.

Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
Reporter

Kivra ska vara lönsamt först 2019, enligt affärsplanen för bolaget som tagit in 147 miljoner kronor i riskkapital. Vägen dit ska gå genom att locka storbolagen att skicka sina viktig post, som vanligen dimper ned i brevlådan via klassiska ”fönsterkuvert”, via Kivras digitala brevlåda. Den är i sin tur kopplad till varje mottagares personnummer, vilket ska säkerställa att företagen verkligen når rätt mottagare med exempelvis en faktura. 

Bland konkurrenterna finns, förutom papperspost och e-post, aktörer som Postnords E-boks, Brings Digimail och svenska statens lösning ”Min myndighetspost”. 

Enligt Kivras senaste årsredovisning har 700.000 personer registrerat sig, vilket gör att Kivra kallar sig ”Sveriges ledande digitala brevlåda”. Omsättningen är dock än så länge blygsam: 2,5 miljoner kronor för helåret 2015. Kivra har sannolikt erbjudit en sockrad deal för att få in storbolagen – och redovisar en rörelseförlust på 16,5 miljoner kronor för fjolåret.

Bolaget med vd:n Stefan Krook i spetsen jobbar hårt för att få in fler företag med stora kundbaser. 

Nu meddelar Kivra att energijätten Fortum ska börja använda tjänsten. Även elnätsbolaget Ellevio samt Stockholm Gas och Gasnätet Stockholm ansluter sig till Kivra. 

Att stora aktörer berättar för sina kunder om möjligheten att hjälpa miljön genom att rata pappersfakturor är en viktig väg för Kivra i jakten på att konkurrera ut snigelposten.

Vd:n och medgrundaren Stefan Krook berättade nyligen i en intervju med Breakit om Kivras förhoppning: att bolaget nått en brytpunkt där tillväxten kan öka snabbt. 

”Det tog fyra år att få in de första 11 bolagen. Sedan tog det bara ett år att få in de nästa 500. På användarsidan har vi ungefär 700.000 användare och ökar med flera tusen i veckan. När man lägger de två tillväxtkurvorna på varandra ser det riktigt bra ut”, sade han nyligen i en intervju med Breakit.

Sedan tidigare använder Vattenfall och Eon Kivra. När nu Fortum, med över 600.000 kunder i Sverige, ansluter sig innebär det att samtliga av Sveriges tre största elbolag använder tjänsten.

Läs fler artiklar
LÄS MER