Uber-utmanaren Heetch tar betalt via donationer – men är det okej?

Breakit - Uber-utmanaren Heetch tar betalt via donationer – men är det okej?
Foto: Hetch
Johanna Ekström
Johanna Ekström
Reporter

Uber pop ansågs vara taxiverksamhet och lade ner - nylanserade tjänsten Heetch försöker komma runt problemet.

Johanna Ekström
Johanna Ekström
Reporter

Efter att Uber pop lade ner sin verksamhet i Stockholm har, som Breakit berättat, en ny samåkningstjänst lanserats.

För att komma runt taxilagstiftningen tar Heetch helt enkelt inte betalt. Istället rekommenderar bolaget en summa och låter åkaren donera valfritt belopp.

Kan de verkligen göra så? I nuläget verkar rättsläget vara oklart eftersom tjänsten är så pass ny att myndigheterna knappt har koll på den.

Det finns dock två tänkbara problem: Kan tjänsten anses vara taxi och kommer förarna att skatta? 

Susanna Bengtsson på Skatteverket leder arbetet som pågår just nu med att upptaxera en rad Uber-förare.

“Rent allmänt så är även en frivillig betalning skattepliktig för den som utfört en tjänst. Som jämförelse är dricks skattepliktig inkomst”, säger hon.

Eftersom Skatteverket har regeringens uppdrag att utreda hur delningsekonomin påverkar skatteintäkterna pågår just nu en kartläggning över de aktörer som finns.

Om Heetch är ett av de bolagen som kartläggs kan hon dock inte berätta.

“Vi kommer göra kontroller på en rad olika aktörer inom delningsekonomin men vi kan inte uttala oss om vilka på grund av sekretess”, säger hon.

Transportstyrelsen är den myndighet som utfärdar taxiförarlegitimationer och tillstånd för taxibolag. Enligt Maria Åkerlund, utredare på myndigheten, blir det polisens uppgift att kontrollera personer som kör olaga taxitrafik, alltså utan taxiförarlegitimation och tillstånd.

“Vi ger tillstånd till taxiföretag, sedan utövar vi tillsyn över dem. De som inte har tillstånd ligger lite utanför verksamheten”, säger hon.

För att det ska räknas som taxitrafik krävs att det ska vara en yrkesmässig verksamhet, fordon och förare ställer upp mot betalning och tjänsten ställs till allmänhetens förfogande.

När det gäller Uber har de enskilda förarna taxilicens. Företaget tillhandahåller enbart plattformen och en del andra tjänster. 

“Men de som var anslutna till Uber pop hade varken tillstånd eller taxilegitimation i de flesta fall. Det var polisen som gjorde kontroller på väg, och sedan gick fallen vidare till domstol där man konstaterade att det var olagligt”, säger Maria Åkerlund.

Några av förarna som åtalades friades i tingsrätten eftersom rätten ansåg att de hade varit ovetandes om reglerna. Hovrätten gjorde dock en annan bedömning och kom fram till att den som utför körningar via appen och inte har någon licens gör sig skyldig till olaga taxitrafik.

I Frankrike pågår en rättsprocess mot bolaget, där det anklagas bland annat för att bryta mot taxilagstiftningen, skriver Financial Times. Nu återstår att se hur de svenska myndigheterna kommer hantera Heetch. 

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel