Sök

Bara en liten andel av Truecallers användare är i själva verket aktiva

Truecaller

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Över en kvarts miljard människor har laddat ner Truecaller-appen. Men antalet aktiva användare per månad är "bara" runt 40 miljoner, enligt färsk data.

Telefonboksappen Truecaller är ett av Sveriges mest framgångsrika appföretag, mätt i hur som många som har installerat appen. Senast bolaget gick ut med siffror för antalet användare var i mars, när Truecaller hade 250 miljoner användare. Bara fyra månader tidigare var antalet användare 200 miljoner.

Siffrorna är förstås extremt imponerande. Men det finns också skäl att nyansera bilden.

Truecaller definierar antalet "användare" som antalet personer som har laddat ner appen, registrerat sig och aktiverat ett konto. Det innebär dock inte nödvändigtvis att personerna i fråga använder appen - åtminstone inte särskilt ofta.

En vanligt mått, som brukar bedömas mer trovärdigt, är att räkna antalet aktiva användare. Sociala medier som Facebook och Twitter redovisar till exempel aktiva användare per månad och dag.

Att aktiva användare är ett mer relevant mått är egentligen ganska självklart. En annonsör vill förstås veta hur många som de facto är inne i tjänsten och därmed kan exponeras för reklam.

Så hur aktiva är egentligen Truecallers användare?

Enligt data från appanalysbolaget Drawbridge hade Truecaller under juni månad 40 miljoner aktiva användare på Android, som är den överlägset viktigaste plattformen för nummertjänsten. I snitt 12 miljoner av användarna var inne varje dag.

Att bara en mindre andel de som laddat ner en app använder den aktivt är snarare regel än undantag i branschen. Däremot skiljer sig redovisningen av siffrorna åt mellan olika företag. För Truecallers del lär aktiva användare bli ett viktigt mått framöver (se ovan om vad annonsörer bryr sig mest om).

Vad innebär då det för Truecallers affär att "bara" 40 miljoner användare är aktiva? Jo, som vi rapporterade tidigare i veckan verkar bolaget klara av att skapa rejält med intäkter ändå.

Dessutom arbetar Truecaller för att bli mer än en telefonbok- och nummerupplysning. Den långsiktiga ambitionen är att ersätta den gröna ringa-knappen i mobilen, vilket innebär att Truecaller indirekt används varje gång någon ringer eller tar emot samtal.

Slutsats: Truecallers kvarts miljon användare låter bättre än vad det är. Men det behöver inte innebära någon katastrof för företaget.

Fotnot: Drawbridge redovisar inte data om Truecallers användarantal på Ios. Klart är att Ios-användarskaran är väldigt liten jämfört med Android-användarna.

Läs mer