Sök

Pressade Truecallers nya knep för att locka till sig annonsörer

Trucaller

FRÅN VÄNSTER: TRUECALLERS MEDGRUNDARE ALAN MAMEDI OCH NAMI ZARRINGHALAM

Viviana Canoilas

Viviana Canoilas

Reporter

Så ska den svenska telefonboksappen Truecaller, som har över 250 miljoner användare, få fart på intäkterna.

I somras skrev vi om Truecallers bokslut som visade på stora förluster, hela 182,5 miljoner kronor i fjol. Intäkterna visade sig också vara små.

I samma veva genomförde Truecaller en rad förändringar. En var att säga upp en femtedel av sin personalstyrka – en annan var att lansera en annonslösning för att få fart på intäkter. 

Enligt medgrundaren Alan Mamedi skulle den nya reklamtjänsten var tydligt individanpassad. Exempelvis: Om ett taxibolag ringer dig kan du få reklam från andra taxibolag som kanske är billigare. 

Källor till Breakit vittnade nyligen om att den annonsbaserade intäktsmodellen tycks ha tagit fart – men exakt hur den var utformad framgick däremot inte.

Nu kommer uppgifter som vittnar om hur Truecallers modell ska fungera. Enligt sajten Brand Equity ska annonsörerna bland annat kunna förändra appens gränssnitt och lägga till olika teman som matchar varumärket. Genom olika färger och meddelanden ska de dyka upp på användarens skärm när han eller hon håller på att söka efter ett telefonnummer eller tar emot ett samtal.

Storbolagen Nestle och Airtel har redan testat tjänsten och även den indiska bilkoncernen Tata Motors, skriver sajten.

Sajten rapporterar vidare att techbolag i Asien tycker att Truecallers nya reklamtjänst är något att ta efter. Fintechbolaget Bankbazaar.com i Asien ska redan diskutera att införa en liknande reklamtjänst.

Det var i våras Truecallers meddelade att bolaget skulle slå ihop sina appar till en enda stor "superapp", som samlar alla apparnas funktioner, som nummersök och en intelligent telefonbok. 

Truecaller har över 250 miljoner användare.

Läs mer