Sök

Truecaller närmar sig lönsamhet efter rejäl intäktsboost

Truecaller

Foto: Anders Ahlgren / SvD / TT /

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Förra året gjorde Truecaller en jätteförlust. Nu ser dock annonsaffären ut att ta fart. Enligt uppgift till Breakit har Truecaller nått positivt kassaflöde.

Det var nog en och annan i den svenska techindustrin som hajade till när de läste siffrorna från Truecallers bokslut i somras. Appbolaget gjorde förra året 182,5 miljoner kronor i förlust - och hade mycket små intäkter.

Samtidigt genomförde Truecaller en rad förändringar förra året. Företaget sade upp mer än var femte medarbetare, och lanserade en annonslösning.

I en intervju med Breakit i oktober sa medgrundaren Alan Mamedi att "ambitionen är att gå med vinst nästa år".

Nu har annonsverksamheten tagit fart, enligt uppgift till Breakit. Truecaller har nu nått positivt kassaflöde på månadsbasis, enligt Breakits uppgiftslämnare.

Orsaken till den snabba intäktsutvecklingen är Truecallers höga användarantal. Med över en kvarts miljard användare är den ekonomiska potentialen för Truecallers annonslösning förstås enorm, vilket min kollega Stefan Lundell har skrivit om här.

Data från analysföretaget Drawbridge visar också att Truecaller under andra kvartalet 2016 seglade upp på listan över de Android-appar i appar i världen som skickar flest annonsförfrågningar (in-app ad requests). Bolaget har tidigare inte funnits med på Drawbridges lista.

Det stärker bilden av att bolaget under de senaste månaderna har ökat intäkterna rejält.

Breakit söker Truecallers grundare för en kommentar.

Läs mer