Sök

"En självklarhet att anställda ska få möjlighet att bli delägare"

Kit

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Mediesatsningen KIT låter sina anställda bli delägare i bolaget. Fler borde följa det exemplet, skriver Jon Mauno Pettersson i en kommentar.

”Personalen är vår viktigaste tillgång.”

Så många gånger jag har hört den frasen. Den kan höras i intervjuer med stjärnentreprenörer, på interna peppmöten eller i artiklar med företagsledare. Utan rätt folk på rätt plats – ingen framgång.

Och visst är det så. 

Hittills har den filosofin dessvärre inte återspeglats i ägarbilderna hos svenska bolag i någon större utsträckning. I startupsfären är personaloptioner och delägarskap viktiga verktyg för rekrytering av talanger – men få nysatsningar utanför vår lilla bubbla av innovationsbolag anammar den filosofin. 

Men har vi tur kan detta nu vara på väg att förändras. Nu på morgonen kunde vi berätta att Bonnier gjort ett oväntat undantag med sin stora mediesatsning Kit och erbjudit sina anställda att köpa in sig i bolaget via personaloptioner. Sker en värdestigning i bolaget – då ska personerna som byggt värdet också få en del av kakan. Floppar det – ja då riskerar de att förlora en mindre investering.

Eller som grundaren Peder Bonnier säger till Breakit:

”Det här är ett verktyg i att skapa ett företag där folk känner ett långsiktigt engagemang.”

För den som håller koll på de stora mediehusen hör den här strategin inte till vanligheterna. När Bonnier nyligen sålde barnspeletsbolaget Toca Boca för en kvarts miljard kronor fick medgrundaren av bolaget, Björn Jeffrey, inte ta del av avkastningen.  

Hade Breakit grundats inom Bonnier hade vi som slitit med det här projektet i ett och ett halvt år inte ägt en aktie.

Det går naturligtvis att argumentera för att Kit är en Bonnier-investering snarare än ett renodlats Bonnier-bolag, vilket innebär att det i praktiken inte är ett undantag. Men det här vittnar ändå om någon form av förändring. Grundarna av Kit arbetade trots allt på Bonnier tidigare, Kit är ett mediebolag i linje med Bonniers kärnverksamhet och Peder Bonnier sitter i styrelsen för Bonnier. Dessutom är Bonnier majoritetsägare i bolaget.

Kit hade således lika gärna kunnat vara en intern satsning inom mediehuset. Men det är det inte. Och det är intressant.

I min bok är det en självklarhet att anställda på tillväxtbolag ska få möjlighet att bli delägare i bolagen de själva är med och bygger. Förutom att det på ett moraliskt plan känns fullt rimligt att de som bygger bolaget ska få möjlighet att ta del av värdet som skapas så är det även ett bra incitamentet för ett långsiktigt engagemang. Känslan av delaktighet är en oerhört stark drivkraft.

Det är ingen slump att ett bolag som Spotify vill göra det enklare att ge sina anställda möjlighet att teckna personaloptioner.

Det återstår dock att se om vi är på väg mot en branschförändring eller om Kit enbart är ett undantag tack vare att den ena medgrundaren har samma efternamn som koncernen.

Men förhoppningsvis kommer bolagsledningarna som säger att personalen är den viktigaste tillgången faktiskt börja visa det – på riktigt.

Läs mer