Sök

Japanska BBF har investerat i svenska Virtusize

Virtusize

Foto Annika af Klercker / SvD /

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Det japanska e-handelsbolaget BBF finns med bland investerarna i klädtjänstens Virtusizes senaste runda, där bolaget tar in minst 10 miljoner kronor. Det kan Breakit avslöja.

Det digitala provrummet Virtusize grundades 2011 och blev snabbt ett av branschens mest uppsnackade företag. Bolaget har tidigare tagit in riskkapital från bland annat Qviberg-familjens investmentbolag Öresund och Axel Johnson-koncernens riskkapitalgren D-Ax.

Det senaste året har var dock varit tufft. Under 2015 tappade bolaget två av sina största kunder och tvingades skära ner på antalet anställda.

Efter att ha minskat kostnadskostymen har Virtusize nu tagit in minst 10 miljoner kronor i nytt riskkapital, att döma av de dokument som hittills har lämnats in till Bolagsverket. För pengarna står de befintliga ägarna, däribland Axel Johnsson-gruppen. Öresund har sedan tidigare lämnat investeringen i Virtusize.

För 2,5 miljoner kronor står dock en ny investerare, kan Breakit avslöja. Det handlar om japanska BBF, som utvecklar tekniska plattformar för e-handel. Bolaget är en del av det börsnoterade konglomeratet Broadband Tower, som främst sysslar med molntjänster och datacenter-lösningar i Japan.

“BBF är en fullservice-leverantör av e-handelslösningar hela vägen från lager till fulfillment. De har ett hundratal kunder i Japan. Nu kommer de in som en mindre strategisk investerare”, skriver Virtusizes medgrundare Gustaf Tunhammar i ett sms till Breakit.

Japan är numera Virtusizes viktigaste marknad. Bolagets tjänst, som hjälper konsumenter att välja rätt storlek när de handlar på nätet, används bland annat av United Arrows som är en av Japans större klädkedjor.

Under 2015 omsatte Virtusize 3,4 miljoner kronor och gjorde en förlust på 7,4 miljoner, enligt den färska årsredovisningen i Virtusize AB.

Läs mer