Splay inleder storsatsning på e-handel – tillsammans med NA-KD

Breakit - Splay inleder storsatsning på e-handel – tillsammans med NA-KD
Clara Henry, t.v., Vigor Sörman, t.h. Foto: Jessica Gow / TT
Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
Nyhetschef

Nu ska Youtube-stjärnorna få ytterligare ett intäktsben att stå på.

Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
Nyhetschef

Splay har de senaste åren etablerat sig som ett av Nordens ledande Youtubenätverk med en rad av de riktigt stora sociala medier-profilerna under sitt paraply. Affärsmodellen går ut på att samla Youtube-stjärnor under ett bolag för att förhandla bättre reklamavtal och dra nytta av varandras tittare och erfarenheter.

Men nu tror sig bolaget ha hittat ytterligare ett intäktsben. I ett pressmeddelande berättar Splays vd och grundare, Vigor Sörman, att bolaget inlett en e-handelssatsning tillsammans med Nelly-grundaren Jarno Vanhatapios bolag NA-KD. 

Det nya varumärket kommer att heta Ikon Next, och flera av Splays profiler kommer att börja designa och sälja kläder och smink, exempelvis Clara Henry och Misslisibell.

"Satsningen med Ikon Next är ytterligare ett steg mot att vi går från ett traditionellt YouTube-nätverk till att bli ett digitalt mediehus som erbjuder många olika möjligheter för influencers och varumärken som vill lyckas i sociala medier. Det känns kul att kunna hjälpa till att förverkliga en dröm med en egen kollektion för alla i vårt nätverk som brinner för mode och skönhet", säger Vigor Sörman i en kommentar.

Intäkterna från klädförsäljningen kommer att delas mellan Youtube-profilerna, Splay och NA-KD.

Hur stora intäkter den nya e-handelssatsningen hoppas kunna generera för Splay vill Vigor Sörman inte kommentera. 2015 landade Splays svenska omsättning på 46 miljoner kronor.

“Redovisningen som finns tillgänglig gäller bara för omsättningen i Sverige. När man tar med våra andra marknader har vi slagit målet med råge”, sade Vigor Sörman till Breakit för ett par veckor sedan.

Exakt hur mycket bolaget omsätter globalt har Vigor Sörman inte velat avslöja. Eftersom Splay ägs av mediekoncernen MTG till 80 procent måste bolaget följa börsregler för spridning av finansiell information.

NA-KD är ett projekt som i korthet går ut på att erbjuda mindre e-handlare en färdig plattform så att de själva slipper sköta exempelvis teknikutveckling själva.

Läs fler artiklar
LÄS MER