Sök

Rekordsiffror för auktionssajten Barnebys – dubblar omsättningen

BarnebysKinaUSA

Barnebys medgrundare Christopher Barnekow, även vd, och Pontus Silfverstolpe. Foto: Press

Viviana Canoilas

Viviana Canoilas

Reporter

Nu har den digitala auktionsplattformen ställt in siktet på USA.

Den svenska auktionsplattformen Barnebys titulerar sig själva som världens största sökmotor för auktioner. Upplägget påminner om resesajter som Trivago och prisjämförelsesajter som Prisjakt – plattformen sammanställer objekt från olika sajter, och tar därefter betalt för klick in på sajterna där försäljningen äger rum.

I december i fjol kunde vi rapportera att bolaget tagit in 37 miljoner kronor i riskkapital från en rad tungviktare. Bland annat Industrifonden, Active Ventures, Howsat och Wattin-familjens investmentbolag Inbox Capital.

Pengarna har framför allt används till expandering på marknader som USA och Kina.

Men bolaget växer inte bara geografiskt. I Barnebys senaste årsredovisningen framgår det att bolaget under 2015 omsatte 10,6 miljoner kronor. Det motsvarar ökning med nästan 100 procent jämfört med föregående år.

“I år är planen att nettoomsättningen ska öka till 20 miljoner. Vi har ju dubblat varje år och det här är inget konstigt för oss”, säger Christopher Barnekow, grundare och vd för Barnebys.

När Breakit når Christopher Barnekow är han nyss hemkommen från en tre månader lång vistelse i New York. Där har vd:n jobbat med att bygga upp teamet i USA. Just nu står den amerikanska marknaden för 38 procent av bolagets totala intäkter. 

"Vi är stora där och därför har vi lagt mycket fokus på USA. Mycket av riskkapitalet vi tog in i december förra året har främst gått till att lansera stort i USA. Men vi kommer att fortsätta utveckla relevanta tjänster”, säger Christopher Barnekow.  

Affärsmodellen går som sagt ut på att Barneby får pengar för varje klick som leder in i auktionshusens auktioner.

Hur har det gått i Kina? 

"Det går helt okej. Men den kinesiska marknaden är ganska omogen och där är det helt andra utmaningar. Vi är som ett fönster mot västvärlden", säger Christopher Barnekow. 

Någon lönsamhet har den svenska auktionsjätten inte nått än och i fjol gjorde bolaget en förlust på cirka 116.000 kronor. Inget att göra mycket väsen av tycker Christopher Barnekow, som menar att för en startup är det viktigaste att bygga upp varumärket. 

"Förlusten ligger still från förra året och det är enligt plan. Det är ett strategiskt val för att vi ska kunna expandera", säger Christopher Barnekow och tillägger: 

"Om vi inte skulle jobba med tillväxt, så skulle vi visa svarta siffror, som man säger i USA."

Läs mer