Ingen boom för VR - men första succén kan mycket väl bli svensk

Breakit - Ingen boom för VR - men första succén kan mycket väl bli svensk
Foto: TT / AP Photo/Christophe Ena
Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Allt tyder på att det kommer ta tid innan vi ser ett VR-spel med stor genomslagskraft – men det finns en svensk bubblare, skriver Breakits Jonas De Lange.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Det senaste året har allt mer pengar spottats in i den svenska virtual reality-industrin. För nästan exakt ett år sedan fick den före detta King-toppen Tommy Palms nya startup in 50 miljoner kronor, och i februari köpte mediemogulen Rupert Murdoch in sig i VR-bolaget Diakrit för 140 miljoner kronor.

Imorse kunde vi på Breakit rapportera om att VR-bolaget Svrvive (uttalas som engelskans “survive”) har fått in 15 miljoner kronor i riskkapital och släpper sin första speldemo till VR-headsetet HTC Vive.

Någon riktig “blockbuster” lär dock inte Svrvives första spel bli. Det beror inte på spelets kvalitet – trailern ser faktiskt riktigt spännande ut – utan snarare att marknaden fortfarande är hjälplöst liten.

Bolaget utvecklar spel premiumsegmentet inom VR. Närmare bestämt för plattformen Steam VR och HTC:s VR-brillor Vive. HTC har inte släppt några officiella försäljningssiffror men allt tyder på att det hittills har sålts runt 100.000 exemplar.

Med andra ord är marknadspenetrationen alldeles för låg för att ett VR-spel skulle kunna nå en mångmiljonpublik. Ironiskt nog har ett AR-spel, eller i alla fall ett spel med AR-element i sig, redan slagit stort. Det handlar såklart om Pokémon Go.

Att spelet är gjort för mobilen och inte kräver något extra headset är såklart en helt central faktor för att förklara spelets enorma genomslag. Men det finns en till faktor som är oerhört viktig – varumärket.

Varumärket Pokémon har funnits i 20 år och har varit en kassako för bolaget bakom och Nintendo, som har dragit stor nytta av Pokémon-spelen på näst intill varende en av sina plattformar.

Nu ligger ett lika starkt, om inte ännu starkare varumärke på lur i VR-världen. När Playstation VR till slut släpps i oktober i år lanseras även spelet Star Wars Battlefront VR, som utvecklas av svenska Dice.

I likhet med Pokémon är Star Wars ett enormt popkulturellt fenomen och har många spelsuccéer bakom sig. Både Breakit och internationella medier har dessutom tidigare lyft fram Playstation VR som en potentiell tidig vinnare i VR-världen på grund av att headsetet är billigare än konkurrenterna och redan paras ihop med en specifik spelmaskin.

Om jag var en gambler skulle jag lägga mina pengar på att plattformens lättillgänglighet och det starka varumärket Star Wars kan göra Dices kommande spel till världens första VR-succé.

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel