Sök

Svenska Kiliaro vill utmana Apple och Google med bildtjänst

Kiliaro

Från vänster: Lotta Saxe och teamet på Kiliaro. Foto: Press

Viviana Canoilas

Viviana Canoilas

Reporter

Det svenska techbolaget Kiliaro har under 2016 tagit in flera vändor finansiering och utvecklat sin tjänst för säker bildlagring. Nu lanseras den på bred front. "Många känner en viss oroskänsla när man till exempel laddar upp en bild på Facebook", säger delägaren Lotta Saxe.

Breakit har tidigare skrivit om Lotta Saxe som lämnade reklamskolan Berghs för molntjänsten Kiliaro i vintras. I dag är hon delägare och marknads- och kommunikationsansvarig i bolaget – som har utvecklat en tjänst för foto- och filmlagring.

Under årets första halvår har bildstartupen Kiliaro genomfört två nyemissioner och har totalt tagit in närmare 5 miljoner kronor till en värdering på 24,5 miljoner kronor. Förutom grundarna och medarbetarna i bolaget var Första entreprenörsfonden med och stoppade in pengar. 

Pengarna har gjort att bolaget har kunnat utveckla sin bildtjänst. Efter ytterligare ett kapitaltillskott på 8 miljoner kronor, via ett banklån, är grundarna redo att slå på stora trumman.

“Vi började annonsera smått under sommaren och nu känner vi att vi är redo att lansera på riktigt. Produkten är så stabil och vi har allt på plats”, säger Lotta Saxe.

Kiliaros bildtjänst går ut på att hjälpa användarna att lagra sina bilder på nätet på ett säkert sätt med hjälp av kryptering och egna serversystem som finns i Sverige.

“Med Kiliaro slipper du vara rädd att förlora dina bilder på grund av krashad hårddisk eller att minnet på mobilen blir fullt på grund av bilderna”, säger Lotta Saxe och fortsätter:

“Sedan organiseras bilderna kronologiskt med hjälp av bildtjänsten, även om bilderna kommer från en systemkamera".

Lotta Saxe nämner Apples bildlagringsfunktion och Google Photos som möjliga konkurrenter och tror att Kiliaro har en stor fördel.

“Den stora skillnaden är att vi är oberoende, vi har utvecklat allt själva och att vi inte är de stora bolagen. Med Apple blir man bunden till bolagets produkter och med Google riskerar man att få sämre kvalitet på grund av att bilderna komprimeras”, säger Lotta Saxe och fortsätter:

“Men den största fördelen är att vi trycker hårt på integritetsknappen. Jag tror att många känner en viss oroskänsla när man till exempel laddar upp en bild på Facebook.”

Affärsmodellen går ut på att användaren köper tjänsten för 19 kronor i månaden. Man får då ett utrymme på 1 terabyte för att ladda upp filmer och bilder. Tjänsten riktar sig endast till privatpersoner. 

“Vi kommer att fortsätta utveckla tjänsten och räknar med att nå break even nästa år”, säger Lotta Saxe.

Läs mer