Sök

6 skäl till att Spotifys köp av Soundcloud kan bli verklighet

SpotifySoundcloud

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Prislappen talar emot. Men det finns mycket som talar för att Spotify skulle kunna bli en ännu bättre tjänst om de köpte musikplattformen Soundcloud, skriver Breakits Jon Mauno Pettersson.

I natt briserade en smärre nyhetsbomb i techvärlden - Spotify förhandlar om ett uppköp av Soundcloud. Fortfarande kan affären falla, påpekar Financial Times källor, men det finns faktiskt en del som talar för att den kommer bli verklighet. Redan i somras analyserade vi för och emot ett uppköp och det är en analys som tål att upprepas en dag som denna:

# Ska Spotify på sikt kunna konkurrera med jättar som Google och Apple gäller det att bolaget tar positionen som världens bästa musikplattform. Då räcker det inte att bara strömma skivbolagens musik, precis som alla andra. Det gäller att nischa sig ännu hårdare – exempelvis genom att locka till sig hardcore-musikfansen som idag konsumerar musik på Soundcloud.

# Spotify har trogna lyssnare – men gissningsvis ganska passiva lyssnare. Vi är nog många som sätter igång en spellista eller låt och bara låter den rulla på. På Soundcloud är användarna däremot desto mer aktiva. Man kommenterar på låtar, exempelvis vilka partier i en låt som är bra, och interagerar med varandra. Den typen av interaktion saknar Spotify idag, vilket sannolikt både gör konsumenterna mindre lojala och mindre attraktiva för annonsörer.

# Användarbasen. Att konvertera Soundclouds 175 miljoner användare (en hel del är dessutom säkert Spotify-användare redan idag) till betalande prenumeranter är såklart inte det enklaste. Men med tanke på hur framgångsrika Spotify har varit när det kommer till konvertering av fria användare är ingenting omöjligt. Plus att Spotify satsar stenhårt på nya, smarta annonseringsalgoritmer. Lyckas man där kommer även de fria användarna kunna bli en bra, eller åtminstone bättre, affär.

# Konkurrenten Apple Music har nyligen inlett ett samarbete med Mixbank, DJ-stjärnan David Guettas remixtjänst. Det Mixbank påstår sig göra är bland annat att lösa det stora rättighetsproblemet kring remixer. Om fyra låtar mixas ihop i en ljudfil ska alla rättighetsinnehavare få betalt. Den typen av teknik, i kombination med Soundclouds gigantiska databas av kreativa remixar, skulle kunna öppna upp en helt ny värld på Spotify.

# Idag är det svårt att som okänd artist synas på Spotify. Både att få upp musiken på plattformen och hamna i spellistorna. På Soundcloud är det däremot busenkelt. Varför inte låta Soundclouds plattform bli ett form av ”Spotify Independent”?

# Man ska inte underskatta hur svårt det är att attrahera nya användare och positionera sig som en "hipp" tjänst. Soundcloud har lyckats med bravur på den punkten. Att bygga en konkurrent till Soundcloud, snarare än att förvärva, och därefter få alla deras användare att byta tjänst självmant kan bli väldigt svårt.

Det främsta argumentet mot en affär kan sammanfattas i ett ord - prislappen. De svenska Soundcloud-grundarna uppges vilja ha 1 miljard dollar för sitt bolag. Det är mer pengar än vad Spotify har på sitt konto – trots att de nyligen tog in en absurt stor finansieringsrunda. 

Värderingen kan naturligtvis komma att sjunka, men med tanke på att Twitter klev in i bolaget till en värdering på 5,4 miljarder kronor så lär det sannolikt inte bli lägre än så.

Dessutom skulle det sannolikt medföra stora utmaningar rent tekniskt, förutsatt att man vill bygga ihop de två plattformerna. 

Mycket talar således för att bolaget säljs till en helt annan aktör - även om Financial Times vanligtvis är välunderrättade.

Men oavsett: visst hade det varit en rolig affär?

Läs mer