Sök

Så många miljoner fick Lumen radio av Latour industries

Lumenradio

T.v: Alexander Hellström. Foto t.h: Flickr/josemanuelerre

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Göteborgsbolaget Lumenradio offrar lönsamheten för att gasa ytterligare. Nu visar offentliga handlingar hur mycket större krigskassan har blivit.

I våras kunde vi rapportera att göteborgsbolaget Lumenradio tog in kapital från bland annat finansgreven Gustaf Douglas investmentbolag, Latour industries.

Hur mycket som investerades höll dock parterna för sig själva. Nu kan Breakit avslöja att Latour industries har satsat drygt 15 miljoner kronor på Lumenradio. I rundan deltog även Chalmers ventures och Almi invest, som försvarade sina befintliga andelar i bolaget. Totalt uppgick hela kapitalrundan till drygt 20 miljoner kronor.

Vad har de satsat på då?

Lumenradio grundades redan 2009 och är på så sätt ett relativt moget bolag för att vara en startup. Göteborgsbolaget har gjort sig känt för att leverera IOT-lösningar för att styra ljusshower på stora konserter och underhållningsevenemang. Istället för att dra en massa kablar kan alla strålkastare kommunicera direkt med ljusmixerbordet via radiokommunikation.

Under 2014 omsatte bolaget 29 miljoner kronor och gjorde ungefär 1,2 miljoner kronor i vinst.

Nu har dock bolaget valt att bredda verksamheten ut från underhållningsbranschen. Enligt bolagets vd Alexander Hellström handlar nämligen produkten väldigt lite om ljusanläggningar, utan kan appliceras på i princip vad som helst.

“Det vi egentligen har utvecklat och patenterat är en teknologi som möjliggör extremt tillförlitlig kommunikation i ett radiospektra som får allt mer störningar”, säger han.

Som exempel lyfter han fram en stor stadionkonsert.

“Har du 60.000 i publiken på Ullevi så har alla på sina mobiler. Då är det extremt många signaler i luften. Samtidigt är det en miljö där det inte får gå fel”, säger Alexander Hellström.

Tekniken är inte helt enkel att förklara men förenklat fungerar den så här:

  • Olika apparater kommunicerar på olika frekvenser. Det gör att det kan bli mycket generellt brus i ett rum där det kanske används wifi, bluetooth och mobildata samtidigt.

  • Tittar man däremot på enskilda frekvenser kommer det att finnas luckor mellan att signaler sänds. Lägger man sedan ihop frekvenserna ser man att det finns någon lucka i princip hela tiden.

  • Lumenradio har utvecklat ett verktyg som scannar av miljön och gör prognoser på var någonstans de här luckorna finns. Det gör att kommunikation mellan Lumenradios enheter blir väldigt säker, samtidigt som den inte påverkar resten av signalerna som färdas i luften.

Det är alltså kommunikationen i sig som är bolagets ess i rockärmen. Bolagets system kan därför appliceras på i princip vilka sensorer som helst. Det kan vara saker som exempelvis tillverkningsrobotar eller termostater i stora kontorsbyggnader.

“Ett bolag som vi samarbetar med, Swegon, jobbar med inomhusklimat och använder vår teknik för att styra stora kommersiella byggnader. Då måste det sitta en radionod i varenda rum i hela byggnaden. Samtidigt får det inte störa de trådlösa nätverk som finns”, säger Alexander Hellström.

Som nämnt har bolaget redan byggt upp en lönsam affär med sin befintliga verksamhet. Nu visar dock bolagets senaste årsredovisning att omsätningen backade rejält 2015, från 29 miljoner kronor till närmare 22 miljoner kronor. Samtidigt vändes vinsten upp-och-ned och bolaget gjorde en förlust på närmare 1,8 miljoner kronor. Enligt Alexander Hellström har det dock sin naturliga förklaring.

“Vi hade tidigare en relativt stor konsultaffär där vi hjälpte våra kunder med implementeringen av våra produkter. Nu har vi fattat ett beslut om att långsiktigt vara en utvecklare av patent och prioritera ned konsultaffären”, säger Alexander Hellström.

De flesta startupbolag väljer att gå med förlust de första åren tills affären har satt sig och sedan börja håva in vinsterna. Lumenradio har redan gjort den resan en gång. När bolaget nu skiftar mot en betydligt bredare målgrupp offrar Lumenradio sin lönsamma affär för att göra samma resa en gång till, men större.

“Jag har pratat mycket med grundarna och ägarna om det här. Vi är stolta över att ha nått ett läge där bolaget är lönsamt. Då krävs de mod för att satsa framåt igen. Sedan är det så att skulle vi bara använda existerande kassaflöde kommer inte bolaget att bli en så stor framgång som det har potential att bli”, säger Alexander Hellström.

Hur lång tid tar det innan ni är lönsamma igen?

“Basaffären är lönsam redan nu. Vi har lagt en plan nu fram till 2020. Med de ambitioner vi har och så som vi vill bygga perosnalstyrkan så ska vi klara oss dit. Det är framförallt under 2017 och 2018 som det nya kapitalet behövs”, säger Alexander Hellström.

Läs mer