Sök

Adlibris har stängt böckerna – så går det för Bonniers bokhandel

Adlibris

Adlibris vd Johan Kleberg

Viviana Canoilas

Viviana Canoilas

Reporter

Inget sprakande år för bokjätten Adlibris – som öppnar upp för nya förvärv.

Förra året gjorde den Bonnier-ägda nätbokhandeln Adlibris flera nya satsningar. Dels öppnade bolaget en fysik butik i centrala Stockholm för att komma närmare sina kunder. Dels förvärvade och investerade man i fyra nishade sajter: Odla.nu, Bamba, Diskshop och Köketsfavoriter.

Nu visar den digitala bokhandelns årsredovisning, som Breakit har tagit del av, att bolaget backade med ungefär 400.000 kronor i fjol. Hur rörelseresultatet ser ut framgår däremot inte av handlingarna då varannan sida i årsredovisningen av oförklarliga skäl tycks ha försvunnit. 

Enligt Johan Kleberg, vd för Adlibris, var rörelseresultatet dock något bättre.

"Jag har inte siffrorna här, men jag vet att vi fick något sämre resultat i framför allt Finland, drivet av en aggressivare tilllväxtstrategi med högre marknadsföringskostnader", säger han och tillägger:

"Man kan nog säga att årets resultat ligger på noll och en anledning till det var för att vi ökade våra marknadsföringskostnader i Finland och i Norge."

Bolaget lyckades alltjämt öka sin omsättning med närmare 140 miljoner kronor, från 1,14 miljarder kronor (2014) till 1,28 miljarder.   

"Satsningarna på marknadsföring har i sin tur lett till att vi har ökat vår försäljning med 17 procent”, säger Johan Kleberg. 

För de fyra sajterna, som tillhör Adlibris dotterbolag, går det även framåt. Förra året ökade sajternas omsättning med fem procent, enligt Johan Kleberg.

Förutom att sajterna har egna affärer är tanken att de ska driva trafik och marknadsföra Adlibris.

"Sajterna ökade något mellan 150-160 miljoner kronor tillsammans, trots att Diskshop tappade rejält", säger han.

I årsredovisningen framgår det även att Adlibris investerade cirka 10 miljoner kronor i sajten Bamba under fjolåret.

Johan Kleberg berättar vidare att Adlibris tittar löpande på att förvärva nya nishade sajter, men vill inte gå in på vilka det kan röra sig om.

På frågan hur det går med den fysiska butiken i Stockholm svara Johan Kleberg att det går, men att mer arbete behövs för att det ska bli bättre.

“Vi vill använda butiken som ett utlämningsställe för våra kunder. Vi behöver förbättra möjligheten att hämta paket från butiken”, säger Johan Kleberg och fortsätter:

“På det stora hela behöver vi bli ett större e-handelsbolag eftersom vi är relativt små jämfört med andra e-handelsbolag.”

Adlibris grundades 1997 av Pär Svärdson, Fabian Fischer, Johan Arvidsson och Christian Lauritzen.

Läs mer