Amerikanska biljättens hemliga investering – i svenska Automile

Breakit - Amerikanska biljättens hemliga investering – i svenska Automile

Jens Nylander Foto: Pressbilder.

Jonas de Lange

Reporter

Den börsnoterade biljätten Advance Auto Parts är en av storägarna i Jens Nylanders Automile, avslöjar dokument.

På måndagen kunde vi rapportera att startupen Automile tagit in 55 miljoner kronor i riskkapital, från bland annat Echosign-grundaren Jason Lemkin, NIklas Zennström och Sam Nurmi. Pengar som ska användas till marknadsföring och försäljning av bolagets produkt, som samlar upp data om bilars drift och förares körvanor inom exempelvis byggbolag.

Det är inte första gången som Automile och grundaren Jens Nylander beslutar sig för att ta in pengar från externa investerare. Redan för ett år sedan tog bolaget in 45 miljoner kronor – pengar som bland annat kom från en hemlig investerare.

Nu avslöjar Automiles årsredovisning, som Breakit har tagit del av, att den hemliga investeraren är den amerikanska biljätten Advance Auto Parts (AAP).

Bolaget omsätter över 80 miljarder kronor per år – vilket är ungefär lika mycket som betaljätten Paypal – på att sälja reservdelar till fordon.

“De gick in med 1 miljon dollar då (motsvarande 8,2 miljoner kronor red.anm.). Vi kunde inte berätta om det direkt eftersom det är ett börsnoterat bolag och vi var i kundförhandlingar med dem”, säger Jens Nylander, medgrundare och vd på Automile.

Efter investeringsrundan satt AAP på en ägarandel i Automile på mellan 7 och 8 procent, vilket gjorde bolaget till en av de större ägarna i bolaget. Efter investeringen har AAP även ett kommersiellt samarbete med Automile.

“De har ungefär 18.000 bilar som åker ut till mindre reparatörer med reservdelar. Ungefär 1.000 av de bilarna använder vår lösning. Vi hoppas att vi kan få på plats två-tre tusen till under året när de börjar göra sig av med sin gamla leverantör”, säger Jens Nylander.

Vad betyder det här samarbetet för er?

“Ett av de största problemen för bolag som levererar mjukvarutjänster är att sälja till storbolag. Det krävs mycket innan de lägger sitt förtroende i dina händer. Har man en investerare som AAP som dessutom är kund blir det ett kvitto på att vår produkt fungerar även på större bilflottor”, säger Jens Nylander.

Enligt bolagets färska årsredovisning är grundarna fortfarande största ägare i bolaget med strax under 30 procent mellan sig. Näst största ägare är Pingdom-grundaren Sam Nurmi med 17 procent. Han var även med i den senaste rundan på 55 miljoner kronor.

Då värderades bolaget till hela 250 miljoner kronor.

“Sam var väldigt tidigt inne i bolaget. Han kom in redan strax efter att han hade gjort sin exit från Pingdom så han har satsat en hel del pengar på bolaget, vilket såklart är kul. Nu senast försvarade han sin andel och gick in med ungefär 1 miljon dollar”, säger Jens Nylander.

Han berättar även att Jason Lemkin stod för ungefär 3,5 miljoner dollar och att resten av rundan, på totalt 6,2 miljoner fylldes upp av de andra ägarna Point Nine Capital och Dawn Capital, samt de nya ägarna Niklas Zennström och Twitch-grundaren Justin Kan.

Av årsredovisningen framgår också att bolaget omsatte drygt 5 miljoner kronor under 2015.

Jens Nylander menar dock att den siffran kommer att se helt annorlunda ut 2016.

“Vi växer med ungefär 15 procent varje månad, så nu är vi uppe i en årstakt på över 20 miljoner kronor. 2017 räknar vi med att omsätta kring 100 miljoner kronor”, säger han.

Han räknar även med att bolaget når lönsamhet under sista kvartalet 2017.

“Då kan det bli dags igen att titta på riktigt tillväxtkapital i storleksordningen 50 miljoner dollar eller uppåt”, säger Jens Nylander.

Med de kapitalmässiga ambitionerna skulle man kunna tro att bolaget läcker pengar som en sil, men förra året stannade förlusterna på 10 miljoner kronor.

Det är givetvis mycket pengar – men inte ovanligt för ett hårt satsande startupbolag.

Ni har redan 40 miljoner kvar i kassan från den förra kapitalrundan. Behöver ni verkligen mer pengar?

“Jo men det gör vi. En sak jag lärde mig när vi byggde Jays (hörlursbolag, red. anm.) var att det kan vara svårt att få in kapital i tid. Nu expanderar vi mycket och vi vill inte hamna i en situation där tillväxten stagnerar för att det är brist på kapital”, säger Jens Nylander, och fortsätter:

“Vi tog in den senaste rundan för att ha lite extra buffert. Nu har vi pengar så det räcker en bra bit in i 2018. Egentligen hade vi kunnat ta in ytterligare 30 miljoner kronor men vi valde att stanna på 55. Vi grundare blir ju mer utspädda ju mer vi tar in.”

Den stora pengasäcken ska komma till nytta bland annat för att bolaget ska utöka antalet anställda kraftigt, särskilt på sälj- och marknadsföringssidan.

“Vi har redan fått in en ny säljchef som kommer från Talkdesk, sedan letar vi ett antal personer till. Nu är vi 24 personer totalt och på senhösten räknar vi med att vara någonstans mellan 30 och 40 anställda”, säger Jens Nylander.

Under 2016 gör bolaget dessutom en stor förändring – i alla fall på pappret. Bolaget byter nu moderbolag och blir amerikanskt.

Teknikutveckligen kommer dock att fortsätta ske på svensk mark.

"Vi har en fantastisk talangpool i Sverige. Här har vi anställda med fina löner och härliga familjeliv. Skulle vi flytta det till Silicon Valley skulle vi bli av med talang och det skulle bli dyrare för alla", säger Jens Nylander.

Läs fler artiklar
LÄS MER