Animail nosar på lönsamhet

Breakit - Animail nosar på lönsamhet

Animails vd Karl Prytz - och en hund. Foto: Press / TT

Olle Aronsson

Medgrundare och ansvarig utgivare

Sveriges husdjur äter allt mer näthandlad mat. Djursajten Animail ökade omsättningen till 117 miljoner kronor förra året.

Animail grundades 2007 av Björn Herstad och har sedan dess etablerat sig som störst i landet vad gäller djurfoder på nätet.

I fjol köpte Animail upp den största konkurrenten Zoozoo - grundad av Nelly-entreprenören Jarno Vanhatapio. Därmed kopplade Animail ett fast grepp om den svenska marknaden.

Nu visar det färska bokslutet att Animail fortsätter växa i rask takt - dock med betydande förluster.

Koncernen ökade omsättningen till 117 miljoner kronor förra året. Förlusten ökade dock samtidigt till 38 miljoner kronor.

"Det är en väldigt omogen bransch", säger Animails vd Karl Prytz och syftar på att de flesta konsumenter fortfarande köper sitt djurfoder i fysisk butik.

"Det är konverteringen från offline till online som driver vår tillväxt. Kunderna testar oss, ofta efter att ha blivit rekommenderade av en bekant. Om vi överträffar kundens förväntningar behåller vi dem, annars tappar vi tillbaka dem till den fysiska handeln", säger han.

Förlusten på 38 miljoner kronor under 2015 var enligt Karl Prytz bland annat relaterad till kostnader för att slå ihop Zoozoo och Animail, samt att båda bolagen investerade väldigt tungt i marknadsföring under första halvan av det året.

Under 2016 ser resultatet betydligt bättre ut.

"Vi hade vår första lönsamma månad i våras. Det kommer inte bli lönsamhet alla årets månader och helåret 2016 slutar sannolikt på minus. Men vi har hittills överträffat vår plan för att nå lönsamhet, så vi är helt klart på rätt väg", säger Karl Prytz.

Läs fler artiklar
LÄS MER