Sök

Så lätt vänder han Truecaller till vinst – frågan är om det räcker

Truecaller

Alan Mamedi, Truecaller. FOTO: SARA LINDH

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Personalen och grundarna riskerar Svarte Petter, konstaterar Stefan Lundell i en analys av telefonboksappens katastrofresultat.

När jag träffade Truecaller-chefen Alan Mamedi i oktober fanns det ingen tvekan i rösten då han frankt deklarerade:

”Ambitionen är att gå med vinst nästa år”.

Jag hade givetvis ingen aning om det då men Alan Mamedi själv visste såklart i det läget att Truecaller var på väg att göra en brakförlust under 2015. Igår blev årsredovisningen offentlig - förlusten mer än dubblades till hissnande 182,5 miljoner kronor. Ännu mer oroväckande hade försäljningen krympt ihop till ynka 2,8 miljoner kronor.

Att vända till vinst på så kort tid låter som en omöjlighet. Hur kan Alan Mamedi ändå vara så säker på sin sak?

Från Truecaller-ledningen är det numera locket på när vi på Breakit ringer. Men efter att ha talat med en rad personer insyn i bolaget är jag övertygad om att Alan Mamedi kan lyckas.

Det ekonomiska förvandlingsnumret ska ske i två steg. Första åtgärden vidtog Alan Mamedi redan någon månad efter att vi sågs. I början av december iscensattes ett större sparpaket som innebar att drygt en femtedel av personalen och inhyrda konsulter tvingades lämna bolaget. Med tanke på att kostnaden för personal och konsulter under fjolåret uppgick till över 190 miljoner kronor så innebar den åtgärden isolerat en resultatförbättring på 40 till 50 miljoner kronor.

Andra ledet i Alan Mamedis plan för att nå lönsamhet genomfördes i mars. Då gick han ut och aviserade att Truecaller skulle börja visa annonser för sina användare. Det öppnar i ett slag upp en gigantisk intäktspotential för telefonboksappen.

Truecaller har över en kvarts miljard användare och enligt Alan Mamedi själv är 60 procent av dessa aktiva varje dag. Det innebär miljarder och åter miljarder användarkontakter som Truecaller kan kapitalisera på via annonser. Annonsaffären kan delas upp i två delar:

# Premium - här skapar Truecaller en egen säljorganisation som kreerar exklusiva annonsformat. Alan Mamedi pratade sig bland annat varm för ”anpassad” reklam som till exempel innebär att en person som ringer till ett taxibolag kan få erbjudande om billigare resor via ett annat taxibolag.

# Bulk - Truecaller tar hjälp av externa annonsnätverk som får i uppdrag att sälja reklamvisningar till bolagets användare.

I fallet med ”bulk”-försäljningen blir intäkterna per annonsvisning betydligt sämre. Men samtidigt - har du flera miljarder kontakter att sälja så blir intäkterna ändå betydande. En relativt försiktig uppskattning är att Truecaller den här vägen kan få in minst 1 krona per användare och år. Redan i ett sådant scenario skulle Truecallers försäljning skjuta i höjden och bolaget vara lönsamt.

Det är förklaringen till varför Alan Mamedi med sådan säkerhet kan hävda att Truecaller redan i år kan vända den negativa resultatutvecklingen. Men en helt annan fråga är om Truecaller därmed kommer bli en lyckad investering för de som tillsammans pumpat in över 600 miljoner kronor i bolaget.

Det finns hela fem olika aktieslag i Truecaller. Den komplicerade strukturen har byggts upp för att minska risken för de investerarna som kommit in sist i bolaget. Förenklat får dessa investerare ut sina pengar först den dagen bolaget säljs. I ett scenario där värderingen av Truecaller sjunker rejält jämfört med de senaste finansieringsrundorna innebär det att de tidiga investerarna kan sitta med Svarte Petter. Dessa riskerar då helt enkelt att inte få ut några pengar för sina aktier.

I farozonen för detta ligger både grundarna med Alan Mamedi i spetsen men också personal som fått köpa in sig i bolaget via ett optionsprogram som idag har ett högst osäkert värde.

För att Truecaller ska bli en bra affär för alla ägarna räcker det inte med att Alan Mamedi vänder sitt livsverk till vinst. Det är den krassa sanningen.

Läs mer