Sök

Brakförlust för telefonboken Truecaller – backar 182,5 miljoner

Truecaller

Alan Mamedi, vd på Truecaller. Foto: Sara Lindh

Breakit

Breakit

Förlusten dubblas samtidigt som intäkterna halveras för den miljardvärderade telefonboksappen Truecaller.

Den svenska telefonboksappen Truecaller, som har över 250 miljoner användare världen över, har släppt sina siffror för räkenskapsåret 2015.

Som väntat blev det en riktig brakförlust.

Enligt bolagets årsredovisning, som sajten Di Digital har tagit del av, redovisar bolaget en förlust på 182,5 miljoner kronor för fjolåret. En siffra som kan jämföras med en förlust på 84 miljoner kronor 2014.

Intäkterna sjönk samtidigt från 6,7 miljoner kronor till 2,8 miljoner kronor.

“Vi investerade kraftigt under året i att bygga en skalbar och långsiktig affärsmodell, rekrytering och tillväxt i nya marknader”, säger Truecallers vd och medgrundare Alan Mamedi, till Di Digital.

Sajten rapporterar vidare att Truecaller vid årets slut hade 136,4 miljoner kronor i kassan, vilket indikerar att pengarna kommer att vara slut innan 2016 är över - förutsatt att bolaget fortsätter bränna pengar i samma takt.

Enligt Alan Mamedi har bolaget trots det inga planer på att ta in nytt kapital.

”Vi fokuserar på att investera vidare i den produkt och de människor vi har. Vi expanderar dessutom fortfarande och vi har ett antal roller som vi behöver fylla", säger han till sajten.

Så lät det däremot inte så som för ett år sedan. Då avslöjade Techcrunch att telefonboksappen var på väg att ta in motsvarande 865 miljoner kronor i riskkapital, till en värdering på cirka 9 miljarder kronor. Sedan dess har det dock varit tyst om den saken, och i december sade bolaget upp en femtedel av personalen.

Men det kan finnas ljus i tunneln. Truecaller har nyligen slagit ihop sina tjänster, nummersök och intelligent telefonbok, till en och samma app. I samband med det förändrade bolaget i affärsmodellen, och satsar numera på att finansiera bolaget via annonser.

Användartillväxten verkar även fortsatt stark. I november förra året hade bolaget 200 miljoner användare, framför allt i Indien. Nu är motsvarande siffra 250 miljoner.

Läs mer