Sök

"Det starkaste kvartalsresultatet någonsin för Schibsted Sverige"

Schibsted

Rolv Erik Ryssdal, vd på Schibsted Media Group. Foto: Pressbild.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

En ny delårsrapport visar att Schibsted växer överallt - förutom i hemlandet

Det norska mediehuset ökade sin omsättning med 500 miljoner kronor under första halvåret 2016, från 7,6 miljarder svenska kronor till 8,1 miljarder svenska kronor.

Även röresleresultatet ökade något, från 1,02 miljarder till 1,06 miljarder. Eftersom omsättningen har ökat snabbar har dock vinstmarginalen gått från 14 till 13 procent.

I pressmeddelandet lyfter bolaget fram radannonsaffären, alltså alla Blocket-kopior ute i världen, som särskilt lönsam. Men Rolv Erik Ryssdal hyllar även bolagets radannons app Shpock. Den har mött tuff konkurrens från Naspersbackade Letgo.

“Vi ser fortsatt positiv utveckling på våra signifikanta organiska investeringar som är tänkta att ta marknadsandelar i ny områden. Vår mobilapp Shpock utvecklas snabbt på flera europeiska marknader”, säger Rolv Erik Ryssdal, vd på Schibsted.

Trots den misslyckade Hemnet-affären verkar bolaget gå väldigt bra i Sverige. Bolagets svenska radannonsaffär har en rörelsemarginal på hela 53 procent och omsättningen från bolagets svenska medier ökade från 1,8 miljarder till 2,1 miljarder kronor.

Sett till det andra kvartalet ensamt går bolaget även som tåget. Bolaget omsatte under kvartalet 1,332 miljader kronor, vilket kan jämföras med 1,279 motsvarande tidpunkt förra året. Även resultatet ökar från 248 miljoner kronor till 288 miljoner kronor.

"Det är det starkaste kvartalsresultatet någonsin för Schibsted Sverige. Särskilt affärsområdet Marketplaces bidrar till resultatet, men även Growth uppvisar en kraftig tillväxt inom personal finance. Vi fullföljer vår strategi med att bygga och utveckla vårt digitala ekosystem och vara den ledande digitala kraften", säger Raoul Grünthal, Schibsteds Sverigechef, i en kommentar.

Läs mer