Sök

Lifesum växer i raketfart - raggar partners inom DNA-analys

Lifesum

Lars Pehrson / SvD / TT

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Den svenska hälsoappen ökar intäkterna med 70 procent. Nu ska Lifesum börja använda sin data för att skapa produkter inom allt från mat till läkemedel.

På måndagsmorgonen kunde vi rapportera att Lifesum tar in 86 miljoner kronor i nytt expansionskapital från bland andra Nokia Growth Partners (NGP) och Draper Esprit.

Bolagets vd Henrik Torstensson säger att bolaget omsatte mer än 7 miljoner dollar, motsvarande cirka 60 miljoner kronor, under det räkenskapsår som avslutades sista april 2016.

“Hur stora intäkterna är i kronor beror lite på vad dollarkursen står i. Men vi ökar med ungefär 70 procent jämför med förra året”, säger Henrik Torstensson.

Under det föregående räkenskapsåret omsatte bolaget strax under 33 miljoner kronor. Lifesum går fortsatt med förlust och än så länge planerar inte bolaget att ställa om till lönsamhet.

“Vi siktar på att fortsätta växa kraftigt de närmaste åren. Men det är klart: Vi har intäkter och växer vi intäkterna så blir vi över tiden lönsamma. Men det viktiga är att växa betydligt mer”, säger Henrik Torstensson.

Lifesums app låter användarna logga sin kost och träning, för att försöka skapa ett mer hälsosamt beteende. Bolagets intäkter består än så länge nästan helt och hållet av prenumerationsintäkter från försäljning av premium-abonnemang i appen.

Nu sneglar dock appföretaget mot en ny typ av intäkter. Lifesum flaggar i måndagens pressrelease för att bolaget ska söka “partnerskap inom mat, träning, hälsovård, DNA och läkemedel”.

Henrik Torstensson ger ett exempel på hur det kan gå till:

“I början av året gjorde vi ett samarbete med Crussh som är Londons största juice-kedja. Vi använde data om vad våra användare äter och dricker för att analysera vilka näringsämnen de har brist på. Vi hittade tolv ämnen, och Crussh gjorde en juice som innehåll just de tolv ämnena”, säger han.

Kan ni även göra något motsvarande inom DNA-analys och läkemedel?
“Vi har en massa tankar och funderingar och börjar träffa bolag inom de här branscherna. Det handlar ju i grunden om att skapa ett bättre beteende hos människor, att uppmuntra till det är vår specialitet. Men exakt hur det ska gå till eller vilka partners det handlar om, det får vi återkomma till när vi har partnerskapen i hamn”, säger Henrik Torstensson.

Läs mer