Boom för Fishbrain – 500.000 nya användare senaste månaden

Breakit - Boom för Fishbrain – 500.000 nya användare senaste månaden

Johan Attby, vd på Fishbrain. Foto: Jonas de Lange.

Jonas de Lange

Reporter

Det sociala mediet för fiskare fortsätter växa. Nu har bolaget över 2,2 miljoner registrerade användare.

Svenska Fishbrain, som grundades av Johan Attby, har tagit ett stadigt grepp om den sociala fiskemarknaden, framförallt i USA. Förra sommaren fick bolaget in 68 miljoner kronor från en rad namnkunniga investerare. Totalt har Johan Attby lyckats dra in 86 miljoner kronor i riskkapital till sitt bolag.

Nu rapporterar Florida-tidningen Tampa Bay Times att Fishbrain växer så det knakar i sydöstra USA. Totalt har appen 2,2 miljoner registrerade användare och 25 procent av dem är i Florida.

För en och en halv månad sedan kunde vi berätta att antalet användare passerat 1,5 miljoner. Det motsvarar alltså en användartillväxt på ungefär 500.000 användare i månaden.

Nu säger dock Johan Attby att användrarsiffrorna var något högre än 1,5 miljoner när vi pratade med honom sist.

“Jag var kanske lite för konservativ sist vi pratade. Riktigt så snabbt växer vi inte, men det är i den storleksordningen”, säger han.

Varför växer ni så mycket just nu?

“Fiske är en sommaraktivitet så det är absolut högsäsong för oss just nu. Vi har haft den här tillväxten från slutet av mars och det brukar hålla i sig till slutet av september”, säger Johan Attby.

När Breakit ringer upp honom befinner han sig på en stor fiskemässa i just Florida.

“Här är bara branschfolk nu och inga konsumenter. Vi är här för att prata samarbeten och partnerskap med olika aktörer i branschen. Vi håller på att utveckla API:er mot resten av ekosystemet”, säger Johan Attby.

Vad är det för API:er ni vill erbjuda andra bolag?

“Vi vill vara en dataleverantör för andra. Vi har 1,3 miljoner loggade fångster så långt. Där finns information som kan vara intressant för till exempel ekolodstillverkare att visa på sina skärmar”, säger Johan Attby.

Läs fler artiklar
LÄS MER