Sök

Michael Dell köper UFC – affären värd över 34 miljarder

UFC

Ronda Rousey och Holly Holm i en UFC-match i Melbourne. FOTO: AP Photo/Andy Brownbill

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

IT-miljardären Michael Dell finns bland köparna när MMA-ligan UFC säljs.

UFC, Ultimate Fighting Championship, är världens största organisation för MMA – den blodiga kampsporten som samlar slagskämpar från olika discipliner och låter dem göra upp i en oktagon. 

I Sverige har sporten gått från en kritiserad subkultur till att fylla Globen när UFC-cirkusen kommer till stan. 

Nu säljs UFC för fyra miljarder dollar, motsvarande drygt 34 miljarder kronor, rapporterar New York Times som hänvisar till anonyma källor. 

Bland köparna ska bland ett flertal tunga riskkapitalaktörer finnas. Det handlar enligt New York Times om Silver Lake, Kohlberg Kravis Roberts och Dell-grundaren Michael Dells investeringsbolag MSD Capital.

Michael Dell är datorbolaget Dells grundare och vd. Han placerade sig nyligen på plats 35 på Forbes årliga lista över världens rikaste.

Förutom själva ligan UFC, som fyller arenor i mer än 150 länder, ingår sannolikt även de exklusiva tv-rättigheterna samt de digitala rättigheterna, i affären. Sporträttigheter som lockar unga tittare är för närvarande hårdvaluta för tv-bolagen, som har det tufft när allt med mediekonsumtion sker online och på sociala medier.

Affären lär bli en jackpott för UFC:s huvudägare, kasinoentreprenörerna och bröderna Frank och Lorenzo Fertitta. De köpte in sig i UFC redan 2000 – för två miljoner dollar. Sedan dess har de jobbat hårt för att ta UFC ur källaren och till världens största arenor. UFC har även svalt ett antal konkurrenter i jakten på att dominera världens fighting-scen. 

New York Times uppgifter som gör gällande att UFC-affären blev klar under helgen kommer efter en tids spekulationer om en försäljning, vilket bolaget har förnekat. 

”Vi är inte till salu”, sade UFC:s ordförande Dana White i maj till Las Vegas Review-Journal.

Han lade dock in en brasklapp:

”Om någon dyker upp med fyra miljarder dollar så kan vi prata om saken”. 

I Sverige har stjärnan Alexander "The Mauler" Gustafsson gett UFC och MMA ett ansikte. Under flera år jobbade den svenska pr-byrån Springtime med att tvätta sportens blodiga rykte med målet att UFC:s utövare skulle ses som elitidrottsmän snarare än slagskämpar. 

Läs mer