Sök

Shake your deal ska skaka om den svenska rabattmarknaden

Shake your deal

Christian Litzell Foto: Privat

Viviana Canoilas

Viviana Canoilas

Reporter

Med Shake your deal kan du äta en brakmiddag ute och spela om notan – genom att skaka på mobilen.

I slutet av varje vecka berättar vi om en helt nylanserad produkt eller tjänst. Den här veckan är det rabattappen Shake your deal som står på tur. 

Bakgrunden till bolaget började när grundaren Christian Litzell, tillsammans med två brittiska charterbolag, utvecklade en rabattapp för charterturism i Spanien för ungefär fem år sedan.

“Samtidigt visste jag att det kunde vara svårt med en liknande app inom restaurangvärlden i Sverige. Svenskar är mer tveksamma till att använda rabatter och tycker att det är pinsamt att lämna fram en rabattkupong eller visa rabatten i telefonen för att få fem, tio eller 15 procent rabatt”, säger Christian Litzell.  

Trots den svenska rabattmentaliteten föddes appen Shake your deal.

"Jag ville att rabatter ska vara roliga och spännande både för användare och krögare", säger Christer Litzell.

Hur fungerar appen? 
“Restauranggästen skriver in notan i appen, skakar på mobilen och får då fram rabatten på minst 10 procent”, säger Christian Litzell. 

Det är restaurangen som bestämmer hur högt rabatt-taket ska vara och kan närsomhelst uppdaterar rabatterna. Användaren får då pushnotiser beroende på vllken stad han eller hon bevakar. Delar man resultatet på sociala medier ökar chansen tll en gratis middag under nästa restaurangbesök – rabattappen står för notan.

 “Det blir då en slags marknadsföring för krögarna. Vi delar också bort aktier i bolaget till de anslutna restaurangerna som aktivt använder tjänsten”, säger Christian Litzell. 

Hur kommer du att tjäna pengar på det här? 
“Varje gång användaren vill utnyttja rabatten måste man låsa upp den, vilket kostar 10 kronor varje gång”, säger Christian Litzell. 

Appen lanserades nyligen i San Fransisco och i slutet av nästa vecka är det dags för Sverige – någon liknande app finns det inte, berättar han.

”Just nu har vi ungefär 200 restauranger runtom i landet som är anslutna. Efter lanseringen är nästa steg att söka kapital för att få en snabb tillväxt i bolaget”, säger Christian Litzell.

Läs mer