Sök

Snackisar och skvaller - här är dagens spaningar från Almedalen

Breakit i Almedalen

Viviana Canoilas

Viviana Canoilas

Reporter

Ännu en dag i Almedalen har gått – det här snappade vi upp under torsdagen.

Dagens nervösaste: Breakit-krönikören och sociala medier-experten Emanuel Karlsten drog i våras igång en podd om digitala medier tillsammans med Norstedts kommunikationsexpert Olle Lidbom. Mediepodden heter skapelsen som fått en hel del lovord både från recensenter och lyssnare. När Breakits reporter träffade Emanuel var frågan given - ”hur många lyssnare har ni?”. Emanuels svar var inte lika väntat: ”Jag har inte vågat titta efter”.

Dagens drama: Halva Breakit-redaktionen satt på Gotlandsfärjan som fick vända tillbaka på grund av brand på däck. Dramatiken inne på båten märktes dock mest på Expressens sajt.

Dagens sponsring: Sponsrade event, sponsrade vattenflaskor och sponsrade flugsmällor. I Almedalen är det mesta sponsrat, på ett eller annat sätt. Och nu har ett par storbolag tagit det hela ett steg längre – in i den digitala verkligheten. I år är Twitter-hashtagen #almedalensponsrad. Bland annat av Telia och NCC.

(Går)dagens skämskudde: Alex Schulman stod på scenen framför den svenska medieeliten på Dagens Medias DJ-battle. Schulman själv verkade mindre nöjd med sitt framträdande på scen. Likblek, John McCain-armar och ett ansiktsuttryck hämtad från en förskräckt gnu, var scenpersonan den kaxige skribenten valde för kvällen.

Dagens sämsta: Båtbolaget Destination Gotland. Hur svårt kan det vara att styra upp en bra internetuppkoppling?​

(Går)dagens startupspaning: När Almedalens politiker och mediemänniskor festade loss på den klassiska branschfesten DJ Battle på ”Kallis” i Visby användes i år ett nytt röstningssystem för att avgöra vilka som vann DJ-kampen. Tidigare år har vinnarna utsetts baserat på exempelvis publikens jubel – men i år använde man sig av startupen Mentimeters teknik. Kul – men jobbigare än att jubla.

Läs mer