Breakit - Narrative dödar startupklichén om ett grabbgäng i en källare

Narrative dödar startupklichén om ett grabbgäng i en källare

Jonas de Lange
Jonas de Lange
07 jul 2016, kl 10:56

Minikameran Narratives företagsrekonstruktion visar hur svårt det är att driva ett hårdvarubolag.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
07 jul 2016, kl 10:56

Den här artikeln publierades första gången den 7 juli, då Narrative inledde sin företagsrekonstruktion. 

Tidigare på torsdagen rapporterade vi att kamerabolaget Narrative inleder företagsrekonstruktion. Det är ett tydligt exempel på hur tufft livet som hårdvarustartup kan vara - även för ett bolag som har genomfört en lyckad gräsrotsfinansieringskampanj och tagit in närmare 100 miljoner kronor riskkapital. För att inte tala om att nästan 3.000 personer redan pröjsat för kameran på Kickstarter.

Men vad är egentligen problemet?  

Det enkla svaret är att 3.000 Kickstarter-fans helt enkelt är för lite för att producera en liten kamera.

Att driva en hårdvarustartup är – som Narrative nu är smärtsamt medvetna om – något helt annat än att driva ett mjukvarubolag. Man kan inte bygga användare sakta men säkert utan att ha tunga kostnadsposter.

Startupklichén med “två killar i en källare som knackar kod” funkar inte om det är fysiska produkter som ska produceras. Det funkade för Apple på 70-talet men vi lever numera i en helt annan värld med helt andra prestandakrav.

Nu är det istället två killare i en källare med ett komplext produktionsflöde och stora kostnader innan intäkterna sätter igång på riktigt.

”Om man rampar upp sin första produktion är det väldigt lätt att trampa snett. Om man binder upp allt kapital i råmaterial och produkter hamnar man i likviditetskris”, sade Tesla-veteranen Peter Carlsson när Breakit intervjuade honom för ett par månader sedan.

“Man behöver binda pengar i lager, om prognosen är en ökad försäljning ökar det kortsiktigt behovet av finansiering istället för att ge ett tillskott av pengar”, sade Narrative-grundaren Martin Källström till Breakit på torsdag morgonen.

De två citaten summerar stora delar av problemet.

Uppdatering: Bolaget har sålt och skeppat ungefär 30.000 enheter sedan starten. 

Läs mer om:
Läs fler artiklar
Läs nästa artikel