Sök

Enkät: Vad krävs för att fler kvinnor ska starta techbolag?

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Fler förebilder måste lyftas fram för att få kvinnor att våga ta steget att bli entreprenörer. Det tror flera av profilerna som Breakit pratat med.

Endast 2,8 procent av riskkapitalet det senaste halvåret gick till startups med kvinnliga grundare. Det visar Breakits omfattande kartläggning som publicerades tidigare under tisdagen.

Vi frågade entreprenörer och andra techprofiler på Sup46:s och PR-byrån Primes mingel i Almedalen vad de tror krävs för att fler kvinnor ska bli entreprenörer från första början.

Kerstin Cooley, vd för riskkapitalbolaget Moor:

"Lyft fram kvinnliga förebilder, här tycker jag att medierna har en betydande roll. Sedan tycker jag man ska satsa på att få in tjejer i tech-sektorn tidigt. Kvinnor är också mindre risktagande än män. Här tycker jag att man ska avdramatisera risktagande och få kvinnor bli mindre riskaverta".

Ludvig Linse, operativ chef på Tech farm, en startup som utvecklar en ny typ av kollektivboende:

“Det är frågan. Men det är viktigt med kvinnliga förebilder, det tror jag är nyckeln. Det som hänt de senaste åren är att tröskeln för entreprenörskap online har blivit extremt låg, traditionellt är det mer killar som har intresserat sig för det och därför kanske de har haft mer idéer på området”.

“Min något kontroversiella ställning är också att fler killar borde involveras på femtech-event. Dit kommer riktigt bra och inspirerande kvinnliga entreprenörer, som killar också hade kunnat ha som förebilder om de väl bjöds in. Det är synd att det blir ett vi och dom-tänk”.

Charlotte Sundåker, tf vd, Hyper Island

“En stor del av mig tänke att det kommer att lösa sig naturligt, i och med att vi måste ge oss på de stora samhällsutmaningarna. Där tror jag att kvinnliga entreprenörer har en fördel eftersom man har närmare till det empatiska och sociala”.

“Men det handlar mycket om att lyfta goda exempel, och också att tacka ja när man får ett erbjudande”.

Linda Waxin, tidigare vd på PR-byrån Edelman, driver en än så länge hemlig startup:

“Det handlar om att släppa sargen. Jag och mina kompisar pratar mycket om varför killar gör det oftare. Jag tror att det har en del att göra med ett trygghetsbeteende som ligger djupt”.

“Det handlar om mod och förebilder, det är sjukt att alla riktigt stora stjärnentreprenörer är män. Valberedningar, riskkapitalister och medier måste också ta ett ansvar att lyfta fram de kvinnliga entreprenörer som finns”.

Patrik Jutterström, grundare av Lifee, ett aktivitetsarmband för barn 

“Det är en jättebra fråga. Vår vd är kvinna och det är bara hon och kanske fyra andra kvinnor på inkubatorn Lead där vi sitter, i runda slängar. Det är viktigt att lyfta fram förebilder, då ser andra som kanske tror att det inte är en plats för dem att det visst kan vara det. Så jag säger förebilder, förebilder, förebilder”.

Liselotte Appel, vice vd Epicenter

“Jag tror att kvinnor behöver hitta sammanhang där de träffar andra kvinnliga entreprenörer så att de kan supporta varandra och samverka. Sedan tror jag också att vi kvinnor måste våga tro mer på oss själva, vi kan mer än vad vi tror. Det är viktigt att våga ta klivet och hoppa”.

Läs mer