Kurvan pekar uppåt – Spotify drar in rejält med annonspengar

Breakit - Kurvan pekar uppåt – Spotify drar in rejält med annonspengar
Joel G Goodman/FLickr
Breakit
Breakit

Spotifys annonsintäkter steg med mer än 50 procent under årets första kvartal.

Breakit
Breakit

Spotifys "freemium"-modell drar in cash.

Den svenska musikstreamingtjänstens annonsintäkter ökade med 53 procent under årets första kvartal jämfört med samma tidsperiod förra året, rapporterar Music Business Worldwide. Ökningen för mobila annonsintäkter uppgick samtidigt till hela 380 procent, jämfört med motsvarande period förra året.

Och mer ska det bli.

Från och med den 1 maj kommer Spotify göra det möjligt för annonsörer att rikta sina annonser mot målgruppssegment som baseras på användarnas spellistor. Det innebär att bolagen lättare ska kunna rikta sin reklam till specifika åldrar, kön, språk och intressen. 

"Våra nya riktade lösningar baseras på stor insikt i beteenden. I kombination med vår globala närvaro på 58 marknader får varumärken möjlighet att nå ut till strömningskonsumenter på ett sätt som saknar motstrycke", säger Jeff Levick, intäktschef på Spotify.

Annonsintäkterna för Spotify har varit blygsamma tidigare år. 2013 drog bolaget in 68 miljoner euro på reklam, vilket bara var en tiondel av intäkterna från de betalande premiumanvändarna.

Spotify hade i januari 60 miljoner aktiva användare.

Breakit/Finwire

Läs fler artiklar
LÄS MER