Sök

Mingla gör dig till en proffsminglare i Almedalen

Miltton labsNarva

Martin Borgs (höger) och Centerns partiledare Annie Lööf. Foto: TT/Henrik Montgomery/Press

Viviana Canoilas

Viviana Canoilas

Reporter

Trots appkrig i Almedalen tror Miltton labs-grundaren på sin senaste skapelse: "Konkurrens sporrar", säger Martin Borgs.


Varje vecka berättar vi om ett nytt bolag i vår helgserie “Veckans Break?”. Den här veckan gör vi ett undantag och väljer att presenterar två techbolag som nyligen lanserat mingel-appar inför Almedalsveckan – dit minst minst 30.000 besökare väntas komma.

Först ut är Martin Borgs, innovationschef och medgrundare av det svenska Miltton labs, som tar fram produkter inom tech och kommunikation. För en vecka sedan lanserade bolaget Almedals-appen Mingla. Tanken är att appen ska koppla ihop personer utifrån gemensamma intresseområden.  

Martin Borgs är en sann Almedals-veteran. I år är det 17:e gången han åker till poltikerveckan i Visby. Att åka dit handlar egentligen om en sak, menar han: Att mingla.

“Det handlar om att bilda nätverk och att hitta rätt person. Med Mingla blir det lättare”, säger Martin Borgs.

Berätta, hur fungerar den?
“Ungefär som dejtingappen Tinder. Du registrerar dig och skriver en kort presentation, vilken målgrupp du vill träffa eller vad du vill få ut av Almedalsveckan. I stället för kärleksmöten hjälper Mingla dig att knyta kontakter under din vistelse i Almedalen ”, säger Martin Borgs och tillägger:

"Den är populär hos politiker. I fredags fick vi Centerns partiledare Annie Lööf som användare."

Du svajpar till höger vid intresse – men till vänster om du får en “nej, tack”- känsla. Precis som på Tinder som sagt.

Sedan i vintras har två utvecklare jobbat heltid med appen och mellan tummen och pekfingret har Mingla kostat ungefär en miljon kronor att ta fram.

När Breakit gör en snabbsökning i App store hittar vi cirka sju Almedalsappar som ska guida besökaren till rätt plats.  Men konkurrensen är inget som skrämmer Martin Borgs.

“Konkurrens är bra och sporrar tävlinginstinkterna. Vi har redan 2.000 användare efter en vecka, vilket är över vår förväntan”, säger han. 

Någon affärsmodell för Mingla finns inte än – utan Martin Borgs ser Almedalen som den perfekta testmarknaden.

“Om den flyger i Almedalen finns det ett antal spår för hur vi tar den vidare. Antingen genom att ta in sponsring, annonsering eller att vi helt enkelt gör en ren exit. Labbets roll är att ta fram en planta i växthuset, plantera den utomhus och se om den växer upp”, säger Martin Borgs och tillägger:

"Gör appen succé där borde den kunna fungera på andra evenemang som finska techkonferens Slush eller läkemedelskongresser. Drömmen är förstås South by Southwest i Austin i mars."

En annan ny mingelapp är Grip at Almedalen. Den har utvecklats företaget Intros och lanserades i maj av kommunikationsbolaget Narva. 

"Vi vill testa nya former för nätverkande och Almedalsveckan är det perfekta tillfället. Med över 30.000 personer på plats tror vi att det finns utrymme för en tjänst som Grip at Almedalen", säger Sara Wretblad Carreras, innovationschef på Narva.

Läs mer