Sök

“Tre saker svenska startups kan lära av Forsman & Bodenfors”

Forsman & BodenforsKrönika

Mathias Eriksson

Mathias Eriksson

Krönikör

Reklambyråns unika kultur är dess största framgång, skriver Breakits krönikör Mathias Eriksson. "Institutionaliserad kreativ briljans är svårare att skala upp än digitala tjänster", skriver han.

Varje år i slutet av januari kommer byråbranschens mest lästa rapport, ‘The Gunn Report’. I förra årets rapport korades Forsman & Bodenfors från Göteborg till världens mest prisbelönade byrå 2014 och världens bästa digitala byrå. För F&B-folket innebar det att ha nått sin vision. Världens bästa kreativa byrå.

F&B har legat i toppen av listan i flera år men i jämförelse med de byråer som toppar Gunn Report är F&B ett pyttelitet företag i utkanten av världen. Konkurrenterna är internationella jättar, oftast börsbolag, och har åtminstone tio gånger så många anställda. Ibland 30-40 gånger fler anställda.

Min egen relation med F&B började med en mindre katastrof. Året 2007. Jag var 26 år, hade jobbat ett drygt år i reklambranschen i min första byrå och tyckte att ingen inom branschen hade fattat något. En bekant hade styrt upp ett möte med de viktigaste kreatörerna på F&B och självaste stjärnkreatören själv. När jag och min kollega förklarat vad de hade gjort fel i alla år och istället visat vårt content-koncept förklarade stjärnkreatören att “vi inte gör kundtidningar på webben och att jag kunde gå nu”.

Även om det inte började bra blev det bättre några år senare när jag startat Matter och vi har efter det samarbetat i flera projekt för E.ON, Volvo Cars och 805 Million Names för World Food Programme med Zlatan i huvudrollen. Det är tillsammans med F&B vi på Matter har vunnit både Guldägg, Guldlejon och 100wattare.

Nu är det klart att F&B säljs till CP+B:s börsnoterade ägare MDC Partners. Att kalla det en bomb i byråbranschen är ett understatement. Köpeskillingens totala storlek är inte känd men klart är att man inledningsvis får motsvarande 275 miljoner kronor och enligt vännerna här på Breakit kan den totala multipeln komma att bli 10 gånger vinsten och värderingen därmed över 600 miljoner kronor. Det är spektakulärt bra i en bransch som skalar genom att anställa människor för att göra manuellt kreativt arbete och där en vanlig multipel är 3-5 gånger vinsten.

Så varför köper MDC Partners F&B? MDC:s vd Scott Kaufmann säger att F&B har “lyckats institutionalisera kreativ briljans över två decennier” och att “det är mycket ovanligt”. Kaufmann gör en poäng av att hans första förvärv som vd är “kreativ innovationskraft” och inte adtech. MDC är ute efter F&B:s största tillgång. Deras unika kultur. Och den kulturen kan svenska startups lära sig av.

Här är tre highlights:


1. Autonomin

F&B har en unik platt kultur som manifesteras på flera sätt. Kanske allra mest genom sina helt autonoma team. De arbetar efter devisen att om du sätter ett gäng smarta människor i ett rum och ger dem tid så kan de lösa nästan vilket problem som helst. På F&B finns inget kreativt filter, ingen chef som ska godkänna leveranser, bara eget ansvar för ditt eget och ditt teams arbete. Det lockar de bästa kreativa talangerna till byrån. F&B vågar vara svenska.

2. Kompromisslösheten

F&B lyckas inte alltid så klart, men har förbättrat oddsen rejält genom att ha ett laserfokus på sin kärna; att skapa riktigt starka kreativa idéer – och se dem som värdefulla. När det digitala dök upp på allvar i slutet av 1990-talet valde de att inkorporera det i sina grundprocesser. Likaså när sociala medier och content dök upp så integrerades det till slut i alla processer så att idéerna kunde gå från underhållande i tv-reklamens tidevarv till virala i Youtube-tiden.

3. Kostnadskollen

F&B är ett oerhört välskött bolag och har superkoll på sina kostnader, på riktigt, ett år i förväg. De driver och bygger bolag och har alltid agerat långsiktigt. Åtminstone fram till försäljningen.

Det är logiskt att F&B nu uppgår i ett globalt nätverk och byrån är att gratulera även om det säkert kan skapa en lite märklig stämning vid kaffemaskinen att din kollega plötsligt blivit mångmiljonär. Men det bästa av allt är att den här affären just skapat 33 potentiella ängelinvesterare med riktigt värdefulla erfarenheter. Det jag sörjer är att 600 miljoner utslaget på 33 delägare inte räcker till en särskilt stor ängelfond efter att villalån och skatter är betalda. Och även om 600 miljoner kronor är mycket pengar är det knappt en hundradel av värderingen av en annan svensk världssuccé, Spotify.

Institutionaliserad kreativ briljans är svårare att skala upp än digitala tjänster. Som svensk techstartup behöver du inte välja det ena eller andra, utan kan kombinera båda. Gör det.

Läs mer