Sök

Milstolpe för antiångest-appen Remente – men alla är inte nöjda

Remente

David Brudö, vd och medgrundare av Remente. Foto: Pressbild.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Serieentreprenören David Brudös nya bolag, Remente, har passerat 100.000 användare. Nu börjar kampen för att hålla kvar användarna.

Vid årsskiftet hade Remente strax under 20.000 registrerade användare. Nu har bolaget passerat 100.000 registrerade användare och ungefär 10.000 aktiva användare i veckan.

Bolaget har skapat en slags livscoach app som ska hjälpa användare med sin personliga utveckling. Genom att användaren kontinuerligt får skatta hur nöjd hen är med livet ska Remente hjälpa användaren att må bättre genom en rad olika kurser.

“Vi ser att vi växer väldigt bra i USA. Det handlar mycket om att det är där vi har lagt våra marknadsföringsinsatser. Vi såg att vi kunde skaffa nya användare väldigt billigt där samtidigt som det är en väldigt stor marknad”, säger David Brudö, vd och medgrundare på Remente.

Han har tidigare varit med och startat bland annat lyxresesajten Destly och e-handlessajten Fyndiq, som omsatte 300 miljoner kronor 2015. Remente startade han efter att han själv gick in i väggen och nu börjar alltså det nya bolaget ta fart.

Vad är det för människor som använder appen?

“Ungefär 65-70 procent av användarna är kvinnor. Ungefär 75 procent har någon form av högre utbildning. Man skulle kunna säga att det är typiska ‘white collar’-arbetare med en hektisk vardag som måste prestera på alla plan”, säger David Brudö.

En av faktorerna bakom appens succé så långt har varit den mediala uppmärksamheten kring appen. Förutom Breakit har appen även omnämnts av bland annat amerikanska The Next Web och Lifehacker UK. Uppmärksamheten har också lätt till att bolaget har växt på en del oväntade marknader.

“Under två dagar fick vi in över 1000 användare från Argentina efter att någon skrev en artikel om oss där. Vi har blivit väldigt populära i Buenos Aires senaste månaden”, säger David Brudö.

Den starka tillväxten har dock kommit med en baksida. Plötsligt har flera användare börjat ge appen en av fem stjärnor i Appstore.

“Eftersom vi har en global produkt har vi fått en del negativa recensioner för att appen inte finns på arabiska, spanska och ryska. Vi har väldigt stora textmassor i appen så det är inte bara att översätta allt i en handvändning men det är såklart aldrig kul att få en dålig recension på grund av språkstöd”, säger David Brudö.

Efter den kraftiga tillväxten har Remente nu valt att att flytta fokuset från att locka nya användare, berättar David Brudö.

“Nu jobbar vi mycket mer med att optimera tjänsten och förbättra konverteringen. Vi har börjat få in betalande användare redan nu. Det finns mycket kvar att göra med premiumtjänsten men redan nu omsätter vi siffror som inte är förkastliga”, säger David Brudö.

Han berättar att bolaget även har ett pilotprojekt på gång med Sveriges kommuner och landsting, som bolaget hoppas kan ge ett närmare samarbete med vården på sikt.

"Vi är - mig veterligen - det första bolaget som fått möjligheten att koppla på ett API med den nationella Stöd- och Behandlingsplattformen som utvecklats av 1177 Vårdguiden", säger han.

För att vidareutveckla appen har bolaget tagit in två nya utvecklare. En för IOS och en för Android.

“En av våra största utmaningar just nu är att vi är ett litet team. Det är någonstans ett uthållighetsspel för oss eftersom vi jobbar med att hjälpa människor att förändra sitt beteende. Vi får en massa värdefull feedback men det är inte alltid det lättaste att ta sig an allt”, säger David Brudö.

Bolaget har hittils tagit in fyra miljoner kronor från kända techprofiler som bland annat Mikael Pawlo, som grundade Mr. Green, och Sam Bonnier, som även har investerat i Fyndiq.

För att kunna gasa på ytterligare letar bolaget nu efter 5 till 10 nya miljoner kronor.

“Vi har redan fått in delar av beloppet, så nu tittar vi på om vi ska ta in mer riskkapital eller om vi ska motfinansiera det med lån från Almi”, säger David Brudö.

Läs mer