Carina Asmussen ska erövra Stockholm åt Daimler-ägda Mytaxi

Breakit - Carina Asmussen ska erövra Stockholm åt Daimler-ägda Mytaxi
Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Nu berättar Mytaxis Sverige-chef Carina Asmussen om planerna för bolaget.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Vi har tidigare rapporterat om att tyska Mytaxi, som ägs av fordonstillverkaren Daimler, har smyglanserat sin tjänst i Stockholm. Nu lyfter bolagets Sverige-chef Carina Asmussen på locket och berättar om framtidsplanerna.

“Jag sökte aktivt efter ett jobb där jag kan få jobba i framkanten av den nya delningsekonomin. Det kommer att bli väldigt spännande eftersom jag har jobbat med mer traditionella teknikbolag tidigare”, säger Carina Asmussen.

Hon har tidigare jobbat med spårningsteknologi och RFID-chip på flera olika bolag. Senast var hon vd för det svenska techbolaget Cetwin. Det bolaget har numera gått i konkurs.

"Vi sålde ID-kortslösningar till Mellanöstern. Det som hände var att vi sålde stora delar av bolagets inkråm till vår största distributör som sedan drev affären vidare. Sedan stängdes bolaget ned", säger hon.

Det är ingen liten utmaning hon har antagit. Hon ska nu lyfta det tyska bolaget på en marknad där Uber redan har funnits länge, och även taxibolaget Fågelviksgruppen har gett sig in i den digitala kampen. Carina Asmussen tror dock att det finns tillräckligt med utrymme för ännu en taxiapp.

“Det är klart att det är en utmaning för en startup att etablera sig som ny aktör på en marknad. Men vi ser samtidigt en enorm inflyttning till Stockholm och att unga människor i allt större utsträckning går bort från att äga sin egen bil till att man endast vill betala för sin transport när behovet uppstår. Samtidigt kvarstår behovet att förflytta sig mellan olika platser”, säger hon.

Tjänsten fungerar i mångt och mycket på samma sätt som Uber. Man bokar en frilanschaufför med mobilen och betalar med densamma. När det gäller reglering av förare och verksamheten verkar dock Mytaxi gå ett steg längre än sin amerikanska konkurrent.

Efter nedläggnigen av tjänsten Uber Pop kräver numera Uber att alla förare har taxilicens och ett momsregistreringsnummer. Mytaxi kräver även att förarna använder taxameter i bilen, istället för att endast använda telefonen.

“Vi har även bildat ett svenskt bolag där alla intäkter från Sverige kommer att hamna. Det kan säkerställa att vi följer gällande lagstiftning och vi hoppas att det kan göra att vi blir mer transparenta”, säger Carina Asmussen.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel