Sök

Svenska Football Addicts skrotar London-planer efter Brexit

Football AddictsBrexit

Patrik Arnesson, vd på Football Addicts. Foto: Jonas de Lange.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Göteborgsbolaget vänder blicken bort från England efter EU-omröstningen.

Förra veckan bestämde Storbritannien sig att dra sig ur EU-samarbetet. Beslutet har redan slagit hårt mot världens börser och nu börjar även startupbolagen vända blicken från de brittiska öarna.

Göteborgsstartupen Football Addicts, som utvecklar olika fotbollsappar, väljer nu bort London som förstahandsval för internationell expansion.

”Vi har löst pratat om att öppna ett kontor utanför Göteborg och i det läget har London varit det mest logiska valet. Men efter Brexit är det inte aktuellt längre. Nu får vi titta på andra städer, kanske Stockholm eller Berlin”, säger Patrik Arnesson, vd på Football Addicts.

Bolaget har växt helt utan riskkapital sedan starten och omsatte förra året 27 miljoner kronor. Idag har bolaget 30 anställda och Patrik Arnesson räknar med att få in ytterligare tio anställda under de kommande par åren. Vilket förklarar varför bolaget tittar på möjligheten att expandera.

”London har hela tiden känts som det naturliga alternativet till att öppna vårt andra kontor. Dels för fotbollen är så stort där och dels för att språket inte är något problem. Men nu blir det mycket svårare att migrera folk dit så det känns inte längre som ett alternativ”, säger Patrik Arnesson.

Under 2016 räknar han med att omsätta mellan 35 och 50 miljoner kronor. På längre sikt är målet att nå 300 miljoner användare, berättar Patrik Arnesson. Samtidigt säger han att bolaget måste bli bättre på att hålla kvar sina existerande användare för att nå den siffran.

”Vi växer med 300.000 användare i månaden, vårt stora problem är att behålla användarna. Skulle vi lyckas minska churnen (avhoppsfrekvensen) med 20 procent så skulle det motsvara en dubbling av antalet nya användare i månaden”.

För att hålla kvar fler användare har bolaget hittat ett sätt att utnyttja den pågående europamästerskapen i fotboll.

”Vi har varit nere i Frankrike i två veckor och gjort marknadsundersökningar bland svenska fans på Camp Sweden. Responsen vi fått har varit extremt värdefull och mycket av responsen vi fått kokar ner till att vi måste bli snabbare och få bort fler buggar”

Läs mer