Sök

Tungviktare om Brexit: "En fördel för Tyskland"

NorthzoneUniversal AvenueBrexit

Till vänster Hans Otterling på Northzone, Universal Avenues Johan Lilja (höger uppifrån) och Måns Ulvestam medgrundare till Acast.

Viviana Canoilas

Viviana Canoilas

Reporter

Brexit kan sätta stopp för London som ledande techhubb. I stället kan Berlin bli staden alla techmänniskor väljer att fly till.

Det var i fredags som den brittiska folkomröstningen blev färdig och Brexit blev ett faktum. En rundringning som Breakit har gjort med svenska entreprenörer och investerare visar att de flesta svenskar tar nyheten med lugn - men att ett utträde är dåligt för den brittiska techscenen.

Hans Otterling på riskkapitalbolaget Northzone, som själv jobbar i London, känner ingen större oro.

“På kort sikt kommer det inte att påverka någonting. För duktiga entreprenörer i Europa spelar det just nu ingen roll om de är i England”, säger han.

Hans Otterling säger att affärerna fortsätter som vanligt.

“Det är ett politiskt spel och England är herrelöst just nu. Det verkar som ingen brittisk politisk ledare vill ta på sig ansvaret och förhandla med EU. Alla tror att det är politiskt självmord. Men om du tittar på techentreprenörer, de som vi investerar i, bryr de sig inte om det här”, säger Hans Otterling och fortsätter:

"Men på lång sikt är det svårt att säga hur kapitalflöden kommer att gå. Om Brexit genomförs borde det vara en fördel för Tyskland".

Han menar att Berlin, som redan är en techhubb, kommer att bli ännu attraktivare och att techmänniskor troligen kommer att flytta dit.

För Måns Ulvestam, medgrundare till podcastplattformen Acast, har Brexit inneburit lägre personalkostnader men samtidigt också lägre annonsintäkter. Detta i och med att pundet har gått ner kraftigt sedan i fredags.

“Just nu är det egentligen kostnadsneutralt för oss. Sedan får man se vad som händer på längre sikt, det skulle kunna påverka den engelska ekonomin så att de hamnar i en lågkonjunktur, och då brukar det första man drar in på vara utbildning och sedan marknadsföring. Men det är helt omöjligt att veta vad som händer”, säger han.

Förra året etablerade sig bolaget i London och har elva anställda på plats. Samtidigt har Acast sin största kundbas i USA och påverkas därför också av att dollarn har stärkts.

Måns Ulvestam tror att det också kan finns möjligheter nu när det kommer till investeringar.

“Vi säljer annonser över hela världen och en del kunder har sina globala budgetar styrda från London, så det skulle kunna vara bra för oss att anställa folk billigare än tidigare i London och sedan sälja globala kampanjer i dollar”, säger han.

Den svenska säljstartupen Universal Avenue har sin bas i Stockholm men öppnade kontor i London för ett år sedan. Bolagets vd och medgrundare Johan Lilja vill inte dra några större slutsatser än.

“Det känns fortfarande så oklart, nu handlar det mer om att vänta och se”, säger han och fortsätter:

“Kortsiktigt tror jag inte att det har någon påverkan alls, på längre sikt svårt att veta vad som händer, kanske blir det rörigare att flytta folk hit”.

Universal Avenue har sju personer anställda i London, varav de flesta rekryterats lokalt.

Hur påverkar osäkerheten kring vad som kommer hända er?
“Det påverkar oss inte i dagsläget eftersom vi kör på många olika marknader, hade vi haft all vår business i England hade det nog varit något som krävt större fokus. Men i dagsläget blir det mest spekulation”, säger Johan Lilja.

Johanna Ekström bidrog med rapportering till den här artikeln.

Läs mer