Sök

"En viktig påminnelse för alla – Facebook har helt egna intressen"

BonnierMetro

Julia Skott och Irena Pozar rattar sociala medier för Metro och Bonnier. Foto: Pernilla Lundberg samt Bonnier Tidskrifter.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Julia Skott, Viktor Adolfsson och Irena Pozar – för Breakits läsare analyserar de nya mediemakthavarna Facebooks hårda linje.

Från USA rapporterar Financial Times om dramatisk minskad räckvidd för de största nyhetssajterna på Facebook

• I januari nådde medierna i snitt 117.000 användare med varje artikel.

• Motsvarande siffra i maj ligger på 68.000 användare. Det är ett ras på hela 42 procent.

Facebook satsar just nu hårt på att få världens mediehus att publicera sig direkt på plattformen, från att tidigare ha använt nätverket som trafikdrivare till sina egna sajter.

Det sker via formatet Instant articles, video direkt på Facebook och live-video. 

För många medier är Facebook, speciellt i mobilen, den största externa trafikkällan. Hur Facebook väljer att prioritera olika typer av innehåll slår därmed direkt mot de digitala mediernas annonsaffär.

Breakit kan i dag presentera siffror över hur Facebooks nya giv påverkar de svenska mediehusen. Effekten är tydlig även i Sverige, om än inte lika stor som i USA.

Här avslöjar tre experter på sociala medier från landets största mediehus hur de påverkas – och analyserar Facebooks motiv. 

Irena Pozar, sociala medier-chef på Bonnier Tidskrifter.

"Vi ser att räckvidden är mycket mer opålitlig och rör sig upp och ner. Det vi vet är att räckvidden för vanliga inlägg på våra sidor har gått ner något i perioder". 

Hur mycket har räckvidden gått ned?

”Jag kan inte ge någon exakt procentsats eftersom vi har ett tiotal sajter och däremellan varierar toppar och dalar mycket”. 

Vad tror du det beror på att Facebook tycks skruva ned räckvidden?

"Jag tror att det beror på att Facebook ställer högre krav på att deras användare ska interagera och stanna kvar länge på de länkar användarna klickar på".

"Dessutom vill Facebook ha kvar sina användare på just Facebook, vilket gör att videos och live premieras samtidigt som länkar som kör bort folk från Facebook får lägre status". 

Vad gör ni för att öka er räckvidd på Facebook?

"Vi jobbar dels med att se till att göra allt vårt material ännu bättre och målgruppsanpassat, men också att se till att våra läsare stannar på våra sajter ännu längre. Dels satsar vi mer på rörligt för att få upp vår räckvidd och för att vi ser att många av våra Facebook-fans uppskattar bra rörligt material". 

Viktor Adolfsson, sociala medier-redaktör, Aftonbladet. 

"Vi har helt klart märkt av en förändring när det gäller den genomsnittliga artikeln vi lägger upp på Facebook. Men det gäller inte till 100 procent - bra innehåll är fortfarande bra innehåll".

Hur mycket har räckvidden gått ned?

"Det är svårt att säga, men mellan tummen och pekfingret 10-15 procent eller liknande. Tror att vi har ett mer 'Facebook-vänligt' material jämfört med en del andra publicister".

Vad tror du det beror på att Facebook tycks skruva ned räckvidden?

"Det är uppenbart att de vill få publicister att lägga mer av sitt innehåll direkt på Facebook, såväl när det gäller video som exempelvis instant articles".

Hur ser du på att Facebook använder "räckviddsvapnet" för att pressa medierna dit de vill?

"Det står givetvis Facebook fritt att göra vad de anser bäst för dem. Men det är en viktig påminnelse för alla medier om att Facebook är ett företag med helt egna intressen – inte en publiceringskanal som vilken som helst". 

Vad gör ni för att öka er räckvidd på Facebook?

"Vi analyserar hela tiden hur Facebookalgoritmen förändras och vad vi kan göra för att parera det. Men exakt vad vi gör håller vi för oss själva".

Julia Skott, utvecklingsredaktör för sociala medier på Metro.

Foto: Pernilla Lundberg

"Vi har tappat en del i räckvidd sen årsskiftet, men mindre än Finacial Times siffror. Det varierar också en del i grafen, så ibland kan det skutta upp och ibland är det en jämnare plan".

Vad är din analys om vad det beror på?

"Jag tror att det mycket handlar om att Facebook och publicister är ur fas, men inte nödvändigtvis på det sätt många kanske tänker, att de senare inte förstår de förra". 

Hur menar du?

"Båda håller på och experimenterar med hur de ska nå användare med olika saker, och när de sätten inte matchar eller när man försöker anpassa sig till Facebook samtidigt som de ändrar på något så blir det lätt problem. Parallellt med detta förändras användarnas beteenden, både på grund av Facebook och på grund av andra källor och kanaler". 

Vad kan ni göra för att öka räckvidden?

"Vi jobbar med att utveckla de saker vi är bra på och samtidigt ge vårt innehåll och våra läsare de bästa förutsättningarna att hitta varandra. Helst inte genom att anpassa oss till Facebook, utan genom att anpassa vårt berättande för olika kanaler och olika beteenden så att det funkar för kontexten". 

Vad är er roll?

"Vi är just publicister, inte innehållsskapare eller klickjagare — och när radioberättandet plötsligt kommer med rörlig bild, eller TV-serier plötsligt kommer hela säsonger i ett svep, så får man fundera på vad som funkar och vad som måste förändras. Och om det inte funkar: Mer katter i bikinis. Det går alltid bra".

Läs mer