Sök

Saltside redovisar förlust på 106 miljoner - “allt går enligt plan”

Saltside

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Saltsides moderbolag dubblade förlusten förra året. Men vd:n Nils Hammar är inte orolig.

Göteborgsbolaget Saltside var ett av de bolagen som tog in mest kapital under 2015 med en runda på hela 342 miljoner kronor. Nu visar moderbolagets färska årsredovisning varför pengarna behövs.

Bara i det svenska moderbolaget brände Saltside 106 miljoner kronor förra året. Nils Hammar, vd för Saltside säger dock att det inte ger en rättvis bild av hur bolaget faktiskt går.

“Det är ingen koncernredovisning och vi går inte ut med hur våra siffror ser ut på de olika marknaderna. Förlusten i det svenska bolaget är enligt plan”, säger han och fortsätter:

“Att bygga en startup är lite som att bygga ett hyreshus. Man måste ha klart bygget innan man börjar dra in hyresintäkter. Det gäller inte bara Saltside utan alla uppstartsbolag. Det viktiga för oss är att tillväxten går i rätt riktning nu. Vi växer både trafikmässigt och på intäktsidan.”

Bolaget har skapat så kallade radannonssajter, eller “Blocket-kopior”, i tillväxtlländer. Det är en affärsmodell som kan påminna lite om svenska Avito, som har växt sig stora i Ryssland.

Saltside har idag olika varumärken i Nigeria, Ghana, Bangladesh och Sri Lanka. Totalt rör det sig om en potentiell marknad på 400 miljoner människor, hävdar Nils Hammar.

Eftersom Saltisde inte har någon försäljning i Sverige redovisar inte heller det svenska bolaget några intäkter. Hur stora förluster och intäkter som finns i dotterbolagen har Saltside valt att hålla för sig själv.

I dagsläget har bolaget ungefär 600 anställda globalt. Av dem är endast ett femtiotal anställda på det svenska bolaget. Personalkostnader står därför för endast 17 miljoner kronor av den totala förlusten.

Vad är det som kostar pengar?

“Det är en kombination av produktutveckling och att bygga varumärke och användarbas. När man bygger den affären vi gör handlar det mycket om att bli en del av den lokala kulturen. Det handlar om att bli den mest använda marknadsplatsen. Lyckas man ta den positionen så är det här modellen väldigt attraktiv”, säger Nils Hammar.

Hur långt är ni från att vara marknadsledande idag?

“Jag skulle säga att vi är där redan idag på några av våra marknader. Vi gjorde till exempel en undersökning i Bangladesh som visar att vi har den tredje mest kända sajten i landet efter Facebook och Google. Däremot är det ganska låg internetpenetration där.”

Ska man tolka det som att ni nu lägger pengar på att växa marknaden framför att ta existerande marknadsandelar?

“Ja, det skulle jag säga är en bra beskrivning.”

Läs mer