Sök

Matsmarts omsättning exploderar - försäljningen ökar 1000 procent

Matsmart

Matsmart:s vd Karl Andersson Foto: Press

Viviana Canoilas

Viviana Canoilas

Reporter

”Vi skulle kunna vara lönsamma mot slutet av året", säger Matsmarts vd och medgrundare Karl Andersson.

Matsmart har funnits i två år och riktar in sig på att minska matsvinnet i Sverige. Företaget köper upp och säljer stora volymer med överskottsvaror som till exempel är utgående eller felmärkta.

Breakit har tidigare rapporterat om bolagets framgångar med försäljning och att ta in kapitalinvesterare som Remium-grundaren Robert Ahldins investeringsfirma Edastra (även delägare i Spotify), Gymgrossistens tidigare vd David Frykman och Jessica Nilsson på Northzone. 

Nu visar Matsmart:s senaste årsredovisning att omsättningen har ökat kraftigt eller snarare exploderat– från 2,5 miljoner kronor (2014) till 26 miljoner kronor.

När Breakit ringer upp bolagets medgrundare och vd Karl Andersson berättar han att Matsmart redan passerat fjolårets omsättning. 

”Vi fördubblade vår omsättning redan i början av det här året. Vi har drygt 90 miljoner kronor i rullande omsättning”, säger han. 

Samtidigt visar rörelseresultatet att Matsmart backar med ungefär 10 miljoner kronor. Pengar som har gått till att förstärka organisationen och lagerflytten till Katrineholm har också medfört kostnader. 
”Vi tänker fortsätta att satsa på marknadsföring och att bygga upp Matsmart.”

På frågan hur mycket det krävs för att Matsmart ska börja tjäna pengar svarar Karl Andersson: 

”Vi skulle kunna vara lönsamma mot slutet av året och i kvartal ett nästa år. Men vi väljer i stället att satsa på tillväxt. Det som kostar är paketen och nya resurser. Att vi inte är lönsamma ingår i vår plan och något som vi fortsätter att planera för.” 

Hur mycket det krävs för att Matsmart ska nå "breakeven", det vill säga när intäkterna är lika stora som kostnaderna, vill Karl Andersson inte gå in på.  
”Just nu koncentrerar vi oss på tillväxt och att bygga upp marknaden.” 

Läs mer