Sök

Därför tvingar Daniel Ek sina utvecklare att lyssna på reklam

Spotify

Foto: Michael Loccisano/Getty Images/Spotify

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Del i Spotifys charmoffensiv mot annonsörerna.

Vi har tidigare rapporterat om hur lite Spotify tjänar per gratisanvändare. 2015 drog bolaget in ungefär 2,5 kronor i månaden per gratisanvändare.

Det är dock nästan en dubblering från 2014. Nu satsar bolaget på att öka annonsintäkterna ytterligare.

I en intervju med Wall Street Journal säger Spotifys omsättningschef Jeff Levick att bolaget tidigare bara såg sin gratisversion som inget mer än ett sätt att slussa användare vidare till en betald prenumeration.

“De där borta, med sina banners”, säger han till WSJ och viftar avfärdande med handen ut i luften, för att illustrera det tidigare förhållningssättet på Spotify.

Sedan han tillträdde har han dock ändrat på det. Bland annat tvingade bolaget alla programmerare och produktanställda på bolaget att använda gratisversionen en arbetsvecka för att förstå användarupplevelsen bättre.

“Vi har en stor affär i betalda prenumerationer och i gratisversionen. Nu satsar vi stenhårt på båda”, säger han till WSJ.

Ytterligare ett tecken på att bolaget ser affärsmöjligheter i gratisversionen är att man har aktiverat vd:n Daniel Ek för att ragga annonsörer. Han är bland annat en av talarna på en av världens hetaste reklammässor som pågår just nu i Cannes i Frankrike.

Läs mer