Sök

Svenske Sebastian Brännström på Lyft tar kampen med Uber

Lyft

Sebastian Brännström. Foto: Jon Mauno Pettersson.

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

När Sebastian Brännström började arbeta på Lyft hade bolaget ett annat namn, knappt tio anställda och ingen tydlig framtid. Idag är de över 1000 stycken anställda, har biljätten General Motors som delägare – och tar på allvar upp kampen med Uber.

”Tre minuter är det magiska talet.  Om det står tre minuter till närmaste bil, då beställer folk. Men står det fem minuter, då är det väsentligt lägre. Därför måste man ha lansera i stor skala i en ny stad. Det måste finnas hundratals förare för att det ska fungera”, säger Sebastian Brännström.

Han tar en tugga av sin mexikanska fisk-taco. 

”Jag äter alltid ute. Det är så billigt här”, förklarar han mellan tuggorna.

Sebastian Brännström är definitionen av en doldis. Trots att han var en av Uber-konkurrenten Lyfts första anställda, vilket innebär att han sitter på stora aktievärden i mångmiljardbolaget, är han långt ifrån ett igenkänt ansikte på den svenska techscenen.

Ett av skälen till det kan vara att Lyft inte är ett bolag som speciellt många i Sverige har på sin radar. Hittills finns tjänsten, som är en direkt konkurrent till taxidödaren Uber, i princip bara i USA.  

I San Francisco, där även Uber föddes, är bolaget däremot en storspelare att räkna med.

”Här är vi jämnstora”, säger Sebastian Brännström.

”Nästan alla förare här använder sig av båda tjänsterna parallellt. Men det har också att göra med att vi har rekryteringsbonusar. Sajnar man upp sig som förarare får man 500 dollar.”

Att Sebastian Brännström blev en av de första anställda på Lyft är på många sätt både en slump och en lyckträff.

Efter att ha slutat på Nokias storsatsning Symbian åkte Sebastian Brännström till San Francisco på semester. Där hamnade han på en fest med Lyft-grundaren Logan Green. På den tiden var Lyft däremot ingen Uber-konkurrent, utan en sajt som jobbade med klassiska bilpooler.

”Det var en väldigt tråkig tjänst på den tiden. Jag hoppade egentligen mest på för att jag ville flytta till San Francisco", säger Sebastian Brännström.

”Jag hade en väldig tur kan man säga. På den tiden var vi kanske nio pers, men pivoterade sedan till det vi är idag. I slutet av det här året ska vi vara över 1500.”

Likheterna mellan Uber och Lyft är många. Båda tjänsterna bygger på appar, betygsättning av förare och passagerare samt lågprisalternativ där förarna inte behöver ha taxilegitimation.

Samtidigt finns det skillnader. Enligt Sebastian Brännström satsar Lyft stenhårt på samåkning och har sedan grundandet även riktat in sig på den kvinnliga målgruppen snarare än den manliga. Detta till skillnad från Ubers tidigare något manliga framtoning med svarta bilar och manliga chaufförer i kostymer.

Lyfts logga är jämförelsevis rosa. 

”Vi lekte i början med idén att bara rikta in oss mot kvinnor. Så blev det inte, men vi har alltid haft kvinnorna i fokus. Jag tror 40 procent av cheferna hos oss är kvinnor. När Uber varit supermaskulint och brutalt har vi kunnat äta marknadsandelar genom att vara lite mer good guys”, säger han.

”Bland chaufförerna hos oss är runt 30 procent kvinnor. I taxivärlden generellt är motsvarande siffra typ 1 procent.”

Förutom att den 36-årige Sebastian Brännström, som har pluggat på KTH i Stockholm, var en av de första utvecklarna i bolaget har han även bidragit med en utåt sett synlig detalj: Det var han som satte Y:et i varumärket Lyft.

”Vi skulle heta Lift, men sedan letade jag domäner och hittade att lyft.me var ledigt. Så då köpte jag den för 12 dollar och så körde vi på det namnet”, säger han.

På Lyft, som i sin senaste finansieringsrunda fick in biljätten General Motors som delägare, har Sebastian Brännström haft en rad olika roller sedan han hoppade på bolaget för fem år sedan. Han har varit utvecklare, chef för apputvecklingen – och numera arbetar han med bolagets satsning på självkörning.

”Alla jobbar med självkörande bilar nu. Det är ingen tvekan om att det är framtiden. Och det kommer förändra väldigt mycket. Snart kommer det inte finnas någon anledning till att äga en bil till exempel", säger Sebastian Brännström.

”Det är bland annat därför GM har investerat i oss också. De har samma tänk. De är medvetna om att deras business kommer att förändras. De kommer inte att sälja bilar till slutkunder om 20 år.”

Hur snart vi kommer ha ett förarlöst taxisystem återstår dock att se.

”Det går inte att förutspå. Det kommer nog ta ganska lång tid att ersätta alla, speciellt när det handlar om körningar i stan.”

”Men beställer du en bil via oss eller Uber så är det viktigaste hur nära bilen befinner sig. Det handlar inte bara om vem som kör bilen, även om föraren idag är en viktig del av upplevelsen.”

Men ärligt talat: Går det att konkurrera med Uber och alla miljarder som pumpas in i bolaget?
”Uber och Lyft är jämnstora här, men Uber är större i andra länder och städer. Men samtidigt så har Didi 90 procent av den kinesiska marknaden, så det går i högsta grad att konkurrera.”

”Men sedan man måste faktiskt inte äga hela världen. Världen är stor nog.”

Läs mer